«Γνωρίζοντας τη μακρινή Κίνα…»
**για 2 ακόμα αναρτήσεις για την Κίνα,
βλ. επίσης την ετικέτα "Διαπολιτισμικά"
στο πλάι του ιστολογίου
Γενικός Σκοπός:
Η γνωριμία με μία άλλη χώρα, ο εντοπισμός των πολιτισμικών,
γλωσσικών και φυσιογνωμικών διαφορών με τους ανθρώπους που την
κατοικούν και η παράλληλη κατανόηση της μοναδικότητας του κάθε ανθρώπου.
Επιμέρους Στόχοι:
Α) ως προς τη μαθησιακή διαδικασία:
1) η ανταλλαγή εμπειριών, γνώσεων και απόψεων των παιδιών πάνω σε ένα θέμα,
2) η αποδοχή και η εκδήλωση σεβασμού σε ανθρώπους με διαφορετικές πολιτισμικές,
γλωσσικές καταβολές,
γλωσσικές καταβολές,
3) η αντίληψη του τρόπου ζωής και των συνηθειών ενός άλλου λαού,
4) η καλλιέργεια αισθημάτων αγάπης, αλληλεγγύης και αλληλοσεβασμού προς όλους
τους ανθρώπους,
τους ανθρώπους,
5) η αποφυγή της κατηγοριοποίησης και της διάκρισης ανάμεσα στους ανθρώπους,
6) η ευαισθητοποίηση για τις ιδιαίτερες ανάγκες άλλων ανθρώπων και
7) η βαθύτερη συνειδητοποίηση της μοναδικότητάς τους αλλά και της μοναδικότητας
του καθενός.
του καθενός.
Β) ως προς το γνωστικό αντικείμενο:
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ:
1) να δείξουν ενδιαφέρον για την ακρόαση παραμυθιών και να εξασκηθούν
στο να προβλέπουν την εξέλιξή τους,
2) να ταυτιστούν με τους ήρωες των παραμυθιών,
3) να απολαύσουν την αφήγηση των παραμυθιών,
4) να έρθουν σε επαφή με διαφορετικούς τρόπους έκφρασης,
με τις διαφορετικές συνήθειες και τον τρόπο ζωής άλλων λαών και να μάθουν
να τους σέβονται,
5) να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους,
6) να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις και να ικανοποιήσουν την περιέργεια
και τα ενδιαφέροντά τους.
1) να δείξουν ενδιαφέρον για την ακρόαση παραμυθιών και να εξασκηθούν
στο να προβλέπουν την εξέλιξή τους,
2) να ταυτιστούν με τους ήρωες των παραμυθιών,
3) να απολαύσουν την αφήγηση των παραμυθιών,
4) να έρθουν σε επαφή με διαφορετικούς τρόπους έκφρασης,
με τις διαφορετικές συνήθειες και τον τρόπο ζωής άλλων λαών και να μάθουν
να τους σέβονται,
5) να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους,
6) να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις και να ικανοποιήσουν την περιέργεια
και τα ενδιαφέροντά τους.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ:
1) να κάνουν συγκρίσεις και ειδικότερα συγκρίσεις μεγεθών,
2) να μάθουν να απαριθμούν,
3) να συνειδητοποιήσουν την ακολουθία των αριθμών,
4) να ασκήσουν την παρατηρητικότητά τους,
5) να ακολουθούν οδηγίες – κανόνες και να μάθουν να συνεργάζονται.
1) να κάνουν συγκρίσεις και ειδικότερα συγκρίσεις μεγεθών,
2) να μάθουν να απαριθμούν,
3) να συνειδητοποιήσουν την ακολουθία των αριθμών,
4) να ασκήσουν την παρατηρητικότητά τους,
5) να ακολουθούν οδηγίες – κανόνες και να μάθουν να συνεργάζονται.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ:
1) να μάθουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα,
2) να αποκτήσουν νέες γνώσεις,
3) να δοκιμάσουν πρωτότυπες γεύσεις και να γνωρίσουν τη διατροφική κουλτούρα άλλων λαών,
4) να έρθουν σε επαφή με την τέχνη και να αξιολογήσουν τη σημασία της,
5) να συνεργάζονται αρμονικά στο πλαίσιο της ομάδας.
1) να μάθουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα,
2) να αποκτήσουν νέες γνώσεις,
3) να δοκιμάσουν πρωτότυπες γεύσεις και να γνωρίσουν τη διατροφική κουλτούρα άλλων λαών,
4) να έρθουν σε επαφή με την τέχνη και να αξιολογήσουν τη σημασία της,
5) να συνεργάζονται αρμονικά στο πλαίσιο της ομάδας.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-ΕΚΦΡΑΣΗ:
1) να κατασκευάσουν καλλιτεχνικά δημιουργήματα,
2) να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους,
3) να υποδύονται φανταστικούς ρόλους,
4) να αναπτύξουν γλωσσικές και εκφραστικές δεξιότητες,
5) να αναπτύξουν μιμητικές ικανότητες,
6) να καλλιεργήσουν τη σωματική έκφραση,
7) να συμμετάσχουν ενεργά στη μουσική.
1) να κατασκευάσουν καλλιτεχνικά δημιουργήματα,
2) να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους,
3) να υποδύονται φανταστικούς ρόλους,
4) να αναπτύξουν γλωσσικές και εκφραστικές δεξιότητες,
5) να αναπτύξουν μιμητικές ικανότητες,
6) να καλλιεργήσουν τη σωματική έκφραση,
7) να συμμετάσχουν ενεργά στη μουσική.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ:
1) να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή,
2) να αξιολογήσουν τη σημασία της χρήσης των νέων τεχνολογιών,
3) να εντοπίσουν την κίνηση του δείκτη του ποντικιού στην οθόνη,
προκειμένου να επιλεγεί η σωστή λειτουργία για την χρήση ενός dvd-rom.
1) να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή,
2) να αξιολογήσουν τη σημασία της χρήσης των νέων τεχνολογιών,
3) να εντοπίσουν την κίνηση του δείκτη του ποντικιού στην οθόνη,
προκειμένου να επιλεγεί η σωστή λειτουργία για την χρήση ενός dvd-rom.
Εκτιμώμενη Διάρκεια Διδακτικής Πρακτικής: Μια εβδομάδα
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
Γενική Περιγραφή
Σε ένα πρώτο επίπεδο προετοιμασίας του θέματος, αναζήτησα την κατάλληλη αφόρμηση,
για να ξεκινήσει το θέμα.
Πράγματι το έναυσμα δόθηκε με την ευκαιρία του θέματος «Σημαίες του κόσμου»,
τη διαπραγμάτευση του οποίου μόλις είχαμε ολοκληρώσει με την ομάδα των νηπίων.
Καθώς σε όλα τα νήπια είχε κάνει μεγάλη εντύπωση η κόκκινη σημαία της Κίνας
με τα χαρακτηριστικά αστέρια πάνω της,
τους πρότεινα να μιλήσουμε περισσότερο και να γνωρίσουμε καλύτερα
αυτήν τη μακρινή χώρα.
Χάρτης της Κίνας Σημαία της Κίνας
Η πρόταση έγινε δεκτή με μεγάλο ενθουσιασμό.
Εφαρμόζοντας την τεχνική του «καταιγισμού ιδεών»,
τα παιδιά εξέφρασαν τις ιδέες τους,
τι γνώριζαν ήδη από προηγούμενες εμπειρίες τους και τι ήθελαν να μάθουν.
Για την καλύτερη διαπραγμάτευση του θέματος διαμορφώθηκε το ακόλουθο ιστόγραμμα
(μέσω του οποίου επιχειρήσαμε τη σύνδεση του θέματος με τις επιστήμες του αναλυτικού προγράμματος σπουδών για το Νηπιαγωγείο):
(για μεγέθυνση κλίκαρε πάνω στην εικόνα)
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΑΝΑ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ:
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
Ανάγνωση μύθων και παραμυθιών: Για το συγκεκριμένο σενάριο διδασκαλίας επέλεξα μύθους και παραμύθια, των οποίων η εξέλιξη της ιστορίας διαδραματίζεται στη μακρινή Κίνα και οι κεντρικοί ήρωες είναι Κινέζοι. Τα δύο από αυτά («Το πολύτιμο μαργαριτάρι» και «Η βασιλοπούλα και το χρυσόψαρο») αντλήθηκαν ως βιβλιογραφικές πηγές από το περιοδικό «Σύγχρονο Νηπιαγωγείο», φωτοτυπήθηκαν σε έγχρωμα φωτοαντίγραφα μεγέθους Α3, πλαστικοποιήθηκαν και παρουσιάστηκαν στα παιδιά αφηγηματικά. Η επιλογή των υπόλοιπων τριών βιβλίων έγινε με βάση τον αρχικό μου στόχο της γνωριμίας των παιδιών με μια άλλη χώρα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, θεώρησα ότι η «Πετρόσουπα», «Το αηδόνι του αυτοκράτορα» και «Το γιασεμί» ήταν από τις καλύτερες βιβλιογραφικές επιλογές. Τα παιδιά με μεγάλη χαρά και πολλές φορές αγωνία παρακολούθησαν την εξέλιξη των μύθων, προτείνοντας, ύστερα από δική μου παρότρυνση, απόψεις και υποθέσεις για την πιθανή εξέλιξη της ιστορίας, ταυτιζόμενα συχνά με τους ήρωες και τα συναισθήματά τους. Ο σχεδιασμός της διδασκαλίας είχε γίνει έτσι, ώστε κάθε μέρα, λίγο μετά το διάλειμμα, να μαζευόμαστε στην «παρεούλα» για την ανάγνωση του μύθου ή του παραμυθιού. Στο τέλος και αφού είχαν διαβαστεί όλα τα επιλεγμένα παραμύθια, τα παιδιά εξέφρασαν με προθυμία τις απόψεις τους για το ποια ιστορία τους άρεσε περισσότερο ή τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση. Ήταν πραγματικά πολύ ενδιαφέρον το γεγονός, ότι κάθε παιδί είχε να πει κάτι πρωτότυπο και διαφορετικό, αποφεύγοντας να επαναλάβει απόψεις που είχαν ακουστεί από άλλα νήπια. Αξιοσημείωτο ήταν επίσης το γεγονός ότι τα νήπια περίμεναν με υπομονή τη σειρά τους για να εκφράσουν τη γνώμη τους, χωρίς να διακόπτουν ή να ενοχλούν τους άλλους.
Παρουσίαση εποπτικού υλικού: Η επιλογή του εποπτικού υλικού έγινε αντλώντας σχετικό φωτογραφικό υλικό από το Διαδίκτυο. Προσπάθησα να επιλέξω εικόνες που θα προσέλκυαν το ενδιαφέρον των νηπίων, βοηθώντας τα παράλληλα να γνωρίσουν καλύτερα τη μακρινή Κίνα. Κεντρικοί άξονες επιλογής ήταν τα πολιτιστικά μνημεία και αξιοθέατα (Σινικό Τείχος, Ολυμπιακό Στάδιο του Πεκίνου), ο παραδοσιακός τρόπος ένδυσης και οι διατροφικές συνήθειες των Κινέζων, τα φυσιογνωμικά τους χαρακτηριστικά και οι σημαντικότερες παραδοσιακές τους ασχολίες. Οι φωτογραφίες είχαν εκτυπωθεί σε διάσταση Α4 και πλαστικοποιηθεί. Τα νήπια παρακολούθησαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το εποπτικό υλικό, εκφράζοντας παράλληλα τις εντυπώσεις και τις απορίες τους.
Κινέζα με φαναράκια και παραδοσιακή ενδυμασία
Οι περισσότερες πληροφορίες τούς ήταν καινούριες, γεγονός που λειτούργησε ως κινητήριος μοχλός της περιέργειας και της συμμετοχικότητάς τους. Σε δεύτερη φάση το φωτογραφικό υλικό αναρτήθηκε στον θεματικό πίνακα της τάξης έτσι, ώστε τα νήπια να έχουν τη δυνατότητα να ανατρέχουν σε αυτόν και να ανατροφοδοτούν τη γνώση τους. Επιπλέον, κάτω από κάθε φωτογραφία προστέθηκε λεζάντα-τίτλος, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο στα νήπια τη δυνατότητα να «διαβάζουν» τι αναπαριστά κάθε εικόνα. Πολλά νήπια μάλιστα προσπάθησαν να φτιάξουν τη δική τους ιστορία, αντιγράφοντας τις λέξεις που έβλεπαν στον θεματικό πίνακα, εκτελώντας ασφαλώς μια εξαιρετική άσκηση προγραφής, που προέκυψε καθαρά από δική τους πρωτοβουλία.
Δράκος της Κίνας: Ξεχωριστή θέση στον κινέζικο πολιτισμό κατέχει ο δράκος της Κίνας. Είναι γνωστό ότι γενικά οι δράκοι, ως ήρωες μύθων και παραμυθιών, πάντα έλκουν με έναν μοναδικό τρόπο το ενδιαφέρον και την προσοχή των μικρών παιδιών. Όταν λοιπόν παρουσίασα στα νήπια τον Δράκο της Κίνας, είχα σχεδόν προβλέψει τον ενθουσιασμό που θα τους προκαλούσε. Αρχικά θέλησα να παροτρύνω τα νήπια να εκφράσουν υποθέσεις σχετικά με τη μορφή του Δράκου καθώς και τα συναισθήματα που τους δημιουργούνταν βλέποντάς τον. Τα περισσότερα νήπια σχολίασαν ότι δεν ήταν καθόλου τρομακτικός, όπως άλλοι δράκοι που ήξεραν από τα παραμύθια ή από τα κινούμενα σχέδια στην τηλεόραση, συμπληρώνοντας ότι τους άρεσαν τα χρώματά του, το περίεργο κεφάλι του με τα μεγάλα μάτια και τα τεράστια πόδια. Την μεγαλύτερη όμως εντύπωση τους έκανε ο Χορός του Δράκου.
Ανταποκρινόμενη στο μεγάλο τους ενδιαφέρον, πρότεινα να φτιάξουμε και εμείς ένα παρόμοιο Δράκο και να χορέψουμε τον χορό του. Η υλοποίηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας εκτόξευσε στα ύψη τη χαρά των νηπίων. (βλ.παράγραφος: «Παιδί και Δημιουργία-Έκφραση»).
Ο Δράκος της Κίνας
Ο Δράκος της Κίνας
Κινέζικα Ιδεογράμματα: Κατά τη διάρκεια της επίδειξης του εποπτικού υλικού είχε γίνει ξεχωριστή αναφορά στην κινέζικη γραφή. Τα νήπια εντυπωσιάστηκαν με τις «γραμμούλες», που «μοιάζουν με μικρές ζωγραφιές», «πολύ αστείες», για να χρησιμοποιήσω τα λόγια των ίδιων των παιδιών. Πρότεινα στα νήπια να δούμε πώς γράφονται στα κινέζικα οι αριθμοί 1-10. Η ανταπόκριση τους ήταν ιδιαιτέρως θετική (για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα βλ. παράγραφο «Παιδί και Μαθηματικά»).
Φυλές του κόσμου – Ήπειροι: Ως επιστέγασμα της αναφοράς μας στη μακρινή Κίνα, αλλά και για να δημιουργηθεί νοηματική συνέχεια με το θέμα «Σημαίες του κόσμου», τη διαπραγμάτευση του οποίου μόλις είχαμε ολοκληρώσει, θεώρησα ότι θα έπρεπε τα νήπια να εντάξουν πλέον την ειδική γνώση (σχετικά με την Κίνα) σε ένα γενικότερο πλαίσιο (Φυλές – Ήπειροι). Τα παιδιά έμαθαν για τις φυλές του κόσμου (λευκή, κίτρινη, μαύρη), τα χαρακτηριστικά εξωτερικά τους γνωρίσματα, καθώς και για τις πέντε ηπείρους του πλανήτη μας. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα συνδυάστηκε άψογα με το γνωστικό αντικείμενο «Παιδί-Μαθηματικά» (βλ. παρακάτω) και με την εξήγηση της σημασίας των πέντε Ολυμπιακών κύκλων (συμβολισμός της παγκόσμιας συνεργασίας και ειρήνης). Παράλληλα έγινε σύντομη αναφορά στο ξεχωριστό νόημα των Ολυμπιακών Αγώνων.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Συγκρίνω σημαίες: Μέσα στα πλαίσια της διαπραγμάτευσης του θέματος «Σημαίες του κόσμου», η ομάδα των νηπίων είχε την ευκαιρία να δει και να παίξει με τις σημαίες άλλων κρατών, να κάνει συγκρίσεις στα χρώματα και στα γεωμετρικά σχήματα (γραμμές, ορθογώνια, κύκλοι, αστέρια), που παριστάνονταν πάνω σε αυτές, να γνωρίσουν τα ονόματα κρατών (οι σημαίες δόθηκαν στα παιδιά σε έγχρωμα, πλαστικοποιημένα φωτοαντίγραφα, ενώ από κάτω ήταν γραμμένο το όνομα του κράτους). Ιδιαίτερα η σημαία της Κίνας προκάλεσε το ενδιαφέρον το παιδιών με το έντονο κόκκινο χρώμα της. Τα νήπια μέτρησαν τα αστέρια της σημαίας και διαπίστωσαν ότι το μέγεθος του ενός από αυτά ήταν μεγαλύτερο από τα άλλα. Επίσης παρατήρησαν ότι τα αστέρια μοιάζουν σαν να σχηματίζουν έναν κύκλο.
Σύνδεση των πέντε Ολυμπιακών κύκλων με τις πέντε ηπείρους: Ύστερα από τη συζήτηση για τις πέντε ηπείρους, τα νήπια με τη δική μου παρότρυνση κλήθηκαν να αντιστοιχήσουν την κάθε ήπειρο με έναν από τους πέντε Ολυμπιακούς κύκλους, ενώ με αυτόν τον τρόπο ενδυναμώθηκε η συνειδητοποίηση της ακολουθίας των αριθμών.
Σύγκριση γεωγραφικής έκτασης Ελλάδας-Κίνας: Μεγάλος ήταν ο ενθουσιασμός των νηπίων από αυτήν τη δραστηριότητα. Ένας παγκόσμιος χάρτης παρουσιάστηκε στα παιδιά. Τα παιδιά αρχικά προσπάθησαν να εντοπίσουν την Κίνα στο χάρτη (είχε ήδη προηγηθεί ο εντοπισμός της Κίνας στην υδρόγειο, βλ. παράγραφο «Παιδί και Περιβάλλον»). Στη συνέχεια τα παιδιά εντόπισαν την Ελλάδα στο χάρτη. Με δική μου προτροπή τα νήπια κλήθηκαν να συγκρίνουν την έκταση των δύο χωρών. Άλλο νήπιο χρησιμοποίησε τα δακτυλάκια του, άλλο την παλάμη του, ενώ η πρόταση μου ήταν ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε τη σύγκριση και με ένα απλό κορδόνι (όχι πολύ μακρύ) και να διαπιστώσουμε «πόσες φορές χωράει το κορδόνι στην Ελλάδα και πόσες στην Κίνα».
Εντοπισμός της Κίνας στην υδρόγειο σφαίρα: Σε πρώτη φάση εντοπίσαμε την Κίνα στην υδρόγειο, κατόπιν βρήκαμε πού είμαστε εμείς (στην Ελλάδα) και εκφράσαμε τις απόψεις μας (π.χ. «Είναι στα αλήθεια μακριά αυτή η χώρα!»)
Δοκιμάζουμε κινέζικο φαγητό, ακούγοντας κινέζικη μουσική: Βρισκόμενοι σχεδόν στη μέση της διεξαγωγής του συγκεκριμένου σεναρίου διδασκαλίας, σκέφτηκα να φέρω στα παιδιά να δοκιμάσουν κινέζικο φαγητό (είχα προμηθευτεί μερικά τρόφιμα από ένα σούπερ μάρκετ κινέζικων προϊόντων). Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γευθούν τις διαφορετικές γεύσεις, χρησιμοποιώντας τα περίφημα «ξυλάκια» των κινέζων (είχα προμηθευτεί μερικά «ξυλάκια» και τα παιδιά δοκίμαζαν ανά ομάδες να τα χειριστούν για να φάνε). Η κάθε ομάδα που τελείωνε τη δοκιμή του φαγητού, έπλενε τα «ξυλάκια», για να είναι έτοιμα για την επόμενη ομάδα νηπίων. Σε όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας ακουγόταν κινέζικη μουσική από έναν ψηφιακό δίσκο με παραδοσιακή κινέζικη μουσική που είχα στη διάθεσή μου. Τα νήπια φορούσαν τα κινέζικα καπέλα που είχαμε φτιάξει την προηγούμενη μέρα στο πλαίσιο των κατασκευών (βλ. παράγραφο «Παιδί και Δημιουργία-Έκφραση»). Όπως ήταν αναμενόμενο τα νήπια ενθουσιάστηκαν με τη δραστηριότητα αυτή, καθώς τους δόθηκε πλέον η δυνατότητα να προσεγγίσουν βιωματικά τις έννοιες «διατροφικές συνήθειες» και «κινέζικος πολιτισμός».
Μαθαίνω για την «Όπερα του Πεκίνου»: Ως συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας, τα νήπια είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα παιδαγωγικό dvd με θέμα την Όπερα του Πεκίνου. Παράλληλα με την προβολή προσπαθούσα να παρεμβάλω μερικές επεξηγηματικές πληροφορίες σχετικά με το είδος αυτό του κινέζικου θεάτρου. Ύστερα από την προβολή, τα νήπια εξέφρασαν τις εντυπώσεις τους για το ντύσιμο, το μακιγιάζ, τις χορευτικές κινήσεις, τους ηθοποιούς, τα τραγούδια και τη μουσική. Ήταν πραγματικά μαγεμένα.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-ΕΚΦΡΑΣΗ
Κατασκευή κινέζικου καπέλου: Με απλά υλικά (χαρτόνια κάνσον, γκοφρέ, πούλιες, χρυσόσκονη), τα νήπια κατασκεύασαν ένα απλό κινέζικο καπέλο, το οποίο στόλισαν όπως ήθελε το καθένα. Προσθέτοντας λάστιχο με το συρραπτικό στο κάτω μέρος του καπέλου, μπορέσαμε να το στερεώσουμε στα κεφαλάκια των παιδιών.
Δραματοποίηση των μύθων και των παραμυθιών: Ύστερα από την ανάγνωση των μύθων και των παραμυθιών σχετικά με το υπό διαπραγμάτευση θέμα (βλ. «Παιδί και Γλώσσα»), τα νήπια εξέφρασαν την επιθυμία να δραματοποιήσουν τις ιστορίες υποδυόμενα φανταστικούς ρόλους. Η δραστηριότητα υλοποιήθηκε σε δύο μέρες. Την πρώτη μέρα και ύστερα από ανταλλαγή απόψεων, αποφασίσαμε να δραματοποιήσουμε δύο μύθους, τη «Βασίλισσα με το χρυσόψαρο» και το «Πολύτιμο Μαργαριτάρι». Μοιράστηκαν οι ρόλοι. Θεωρώ σημαντικό να αναφέρω ότι υπήρχαν νήπια, τα οποία δεν ήθελαν να συμμετέχουν στη δραματοποίηση, αλλά επιθυμήσουν να έχουν το ρόλο του «θεατή». Με αυτήν την αφορμή είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για τον πολύ σημαντικό ρόλο των θεατών σε ένα θεατρικό δρώμενο ή σε μια δραματοποίηση. Επειδή το νηπιαγωγείο (στο οποίο εργαζόμουν ως αναπληρώτρια νηπιαγωγός), δεν διέθετε «γωνιά θεατρικού παιχνιδιού», συμφωνήσαμε ότι η δραματοποίηση θα γινόταν την επόμενη μέρα και ότι θα έφερνα στην τάξη τα απαραίτητα υλικά (κατά κύριο λόγο υφάσματα διαφόρων χρωμάτων), για να ντυθούμε και να υποδυθούμε τους ρόλους. Τα καπέλα που είχαμε ήδη φτιάξει συμπλήρωσαν τον ενδυματολογικό μας εξοπλισμό.
Χορεύοντας το χορό του Δράκου: Ο Δράκος της Κίνας ήταν ένα από τα στοιχεία του κινέζικου πολιτισμού που έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση στα νήπια. Τους πρότεινα να «χορεψουμε» και εμείς αυτόν τον πρωτότυπο χορό. Η ιδέα μου βρήκε άμεση, ενθουσιώδη ανταπόκριση από τα παιδιά. Με τη συνεργασία των νηπίων (εργασία κατά ομάδες), φτιάξαμε από ροζ κάνσον χαρτί ένα μεγάλο στρογγυλό κεφάλι, στο οποίο ζωγραφίσαμε τα χαρακτηριστικά του προσώπου με έμφαση στα μάτια και το στόμα. Στη συνέχεια βάλαμε για σώμα του Δράκου λινά υφάσματα διαφόρων χρωμάτων, τα οποία είχα φέρει μαζί μου. Τα νήπια μπαίνοντας στη σειρά το ένα πίσω από το άλλο και κρατώντας τα υφάσματα πάνω από τα κεφάλια τους, χόρεψαν το χορό του Δράκου με την κατάλληλη μουσική υπόκρουση (κινέζικη μουσική). Το «κεφάλι του Δράκου» το κρατούσε το πρώτο παιδί στη σειρά.
Εκμάθηση τραγουδιών: Τα τραγούδια που μάθαμε στο πλαίσιο του συγκεκριμένου σχεδίου εργασίας ήταν το «Αν όλα τα παιδιά της Γης» σε στίχους Γιάννη Ρίτσου από τον ψηφιακό δίσκο της Κικής Καψάσκη, και η «Κινέζα Κολυμβήτρια» από τον ψηφιακό δίσκο «Λιλιπούπολη» του Μάνου Χατζιδάκι.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Παρουσίαση διαφανειών για την Κίνα: Η προβολή του εποπτικού υλικού έγινε σε μορφή διαφανειών στο πρόγραμμα Powerpoint του Microsoft Office. Αφού είχαμε ήδη επεξεργαστεί το φωτογραφικό υλικό (βλ.παράγραφο «Παιδί και Γλώσσα») και είχαμε συζητήσει, εκφράζοντας απορίες, εντυπώσεις και γνώμες, η συγκεκριμένη προβολή βοήθησε δραστικά στην αποτελεσματικότερη αφομοίωση των νέων πληροφοριών και γνώσεων. Η προβολή έγινε σε προβολέα (προτζέκτορα) που έχω στη διάθεσή μου για παρόμοιες παρουσιάσεις, και ενθουσίασε τα νήπια, τα οποία σε όλη τη διάρκεια της παρουσίασης είχαν την ευκαιρία να επαναφέρουν στη μνήμη τους όλα όσα ήδη είχαμε συζητήσει.
Προβολή dvd-rom σχετικού με την «Όπερα του Πεκίνου» και το «Τσίρκο της Κίνας»: Οι προβολές των dvd-roms (βλ.σχετική παράγραφο Υλικοτεχνικής Υποδομής) έγιναν και πάλι στον προβολέα (προτζέκτορα) σε διάστημα δύο ημερών και αφού είχαμε συζητήσει διεξοδικά για τα δύο αυτά χαρακτηριστικά στοιχεία του κινέζικου πολιτισμού. Με πρωτοβουλία των νηπίων αποφασίσαμε να προσκαλέσουμε στις προβολές αυτές και τα νήπια του κλασικού τμήματος. Η κάθε προβολή διήρκεσε περίπου 25 λεπτά. Στη συνέχεια τα νήπια είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν για τις εντυπώσεις τους, ενώ αρκετές μέρες μετά την προβολή και κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού επέλεγαν να ζωγραφίσουν θέματα σχετικά με τα όσα είχαν δει, απεικονίζοντάς τα με τον δικό τους ιδιαίτερο και μοναδικό τρόπο.
2.2. Φύλλα Εργασίας
Βιβλιογραφικές αναφορές:
· Βασίλα Β., Κάντζου Ν, Παπανικολοπούλου Κ, «Της Τάξης και της Πράξης, 40 Νέες Θεματικές Προσεγγίσεις για το Νηπιαγωγείο», Τόμος Γ’ Εκδόσεις Δίπτυχο, 2007
· Ναούμ Ε., Παπαμιχαλήλ Γ, «Θεματικές προσεγγίσεις – Σχέδια Εργασίας για το Νηπιαγωγείο», Τεύχος 8, Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, 2009
· Περιοδικό «Σύγχρονο Νηπιαγωγείο», Τεύχος 71, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2009
· Περιοδικό «Σύγχρονο Νηπιαγωγείο», Τεύχος 44, Μάρτιος-Απρίλιος 2005
· Οι μύθοι των λουλουδιών, Εκδόσεις Στρατίκη
· Σμιθ. Τζ., Η πετρόσουπα, Εκδόσεις Άγκυρα
Ψηφιακοί Δίσκοι (CD-ROMS):
Καψάσκη Κική, «Τα τραγούδια της ειρήνης, φιλειρηνικά και οικολογικά»
Μάνος Χατζιδάκις, «Εδώ Λιλιπούπολη»
Λογισμικό πρόγραμμα:
Για την παρουσίαση του εποπτικού υλικού χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό του Microsoft Office και συγκεκριμένα το πρόγραμμα PowerPoint.
DVD-ROMS:
· Angel Vera (www.chinaculture.org)
· A primer of Chinese Acrobatics (produced by CAV Television Production Co., LTD)
3) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
Στη συζήτηση που ακολούθησε με τα νήπια μετά την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου σεναρίου διδασκαλίας, αλλά και με την καθημερινή παρατήρηση των νηπίων κατά τη διάρκεια υλοποίησης των δραστηριοτήτων, μου δόθηκε η ευκαιρία να συνειδητοποιήσω και να αξιολογήσω το βαθμό επίτευξης των στόχων (γενικών και επιμέρους), που αρχικά είχαμε θέσει.
Τα νήπια συμμετείχαν με ενθουσιασμό, συνεργάστηκαν δημιουργικά μεταξύ τους και ανέπτυξαν πρωτοβουλίες δράσης. Εντυπωσιάστηκαν από τις νέες πληροφορίες και γνώσεις που αποκόμισαν για την Κίνα και τον κινέζικο πολιτισμό, εντοπίζοντας πολιτισμικές, γλωσσικές και φυσιογνωμικές διαφορές και κατανοώντας τη μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Η περαιτέρω αφομοίωση των νεοαποκτηθέντων γνώσεων διευκολύνθηκε περαιτέρω μέσα από τις βιωματικές δραστηριότητες της δραματοποίησης, της ενσάρκωσης ρόλων, της δοκιμής νέων γεύσεων, αλλά και της μουσικής ακρόασης.
Άξονας θετικής αξιολόγησης του συγκεκριμένου σεναρίου διδασκαλίας αποτέλεσε επίσης το γεγονός ότι τα παιδιά διατήρησαν τον ενθουσιασμό και το ενδιαφέρον τους για το θέμα αρκετές μέρες μετά την ολοκλήρωσή του, εκφράζοντας μέσα από τα δικά τους έργα ζωγραφικής και εικαστικής δημιουργίας, αλλά και μέσα από το ελεύθερο θεατρικό τους παιχνίδι, τις εμπειρίες που είχαν αποκομίσει.
Η κατά ομάδες εργασία τους έδωσε τη δυνατότητα να εκφράσουν ελεύθερα και αβίαστα τα συναισθήματά τους και τις σκέψεις τους, ενώ παράλληλα καλλιεργήθηκε η κοινωνικοποίηση, η κριτική τους ικανότητα και ο αλληλοσεβασμός.
Η προσπάθεια, τέλος, της διαθεματικής προσέγγισης του θέματος και η σύνδεσή του με τους πέντε θεματικούς άξονες του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (Γλώσσα, Μαθηματικά, Περιβάλλον, Δημιουργία-Έκφραση, Πληροφορική) έδωσε τη δυνατότητα για μια κατά το δυνατόν ολιστική και ολόπλευρη διαπραγμάτευσή του. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη ενεργό εμπλοκή των νηπίων στην διεκπεραίωση των δραστηριοτήτων, τολμώ να πω ότι έφερε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.