ΕΥΡΕΤΗΡΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

21 Απρ 2019

"Ο εφιάλτης της Περσεφόνης": 10 προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης για το ποίημα του Νίκου Γκάτσου

Για το ποίημα του Νίκου Γκάτσου "Ο εφιάλτης της Περσεφόνης" που περιλαμβάνεται στο Ανθολόγιο της Γ΄και Δ΄ Δημοτικού, προτείνονται οι ακόλουθες 10 χρήσιμες συνδέσεις.



Βρείτε το ποίημα εδώ:
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-C106/331/2251,8460/

Οι στίχοι έχουν ως εξής:
Εκεί που φύτρωνε φλισκούνι κι άγρια μέντα
κι έβγαζε η γη το πρώτο της κυκλάμινο
τώρα χωριάτες παζαρεύουν τα τσιμέντα
και τα πουλιά πέφτουν νεκρά στην υψικάμινο.
Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.
Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς
Εκεί που σμίγανε τα χέρια τους οι μύστες
ευλαβικά πριν μπουν στο θυσιαστήριο
τώρα πετάνε αποτσίγαρα οι τουρίστες
και το καινούργιο παν να δουν διυλιστήριο.
Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.
Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς
Εκεί που η θάλασσα γινόταν ευλογία
κι ήταν ευχή του κάμπου τα βελάσματα
τώρα καμιόνια κουβαλάν στα ναυπηγεία
άδεια κορμιά σιδερικά παιδιά κι ελάσματα.
Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.
Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς


Μελοποιημένο το ποίημα από τον Μάνο Χατζιδάκι:
https://www.youtube.com/watch?v=MDCfsQFNIO4

1.
http://iliog3.blogspot.com/2011/12/objnew-objectobj.html#.XLw4QYkzaM8
(σημαντικές πληροφορίες για τον μύθο της Περσεφόνης)
2.
http://olohmerovouk.weebly.com/omicron-epsilonphiiota940lambdatauetasigmaf-tauetasigmaf-piepsilonrhosigmaepsilonphi972nuetasigmaf.html
(εξαιρετικές εικαστικές δημιουργίες με αφορμή τη διδακτική αξιοποίηση του ποιήματος)
3.
http://egpaid.blogspot.com/2012/12/blog-post_11.html
(επίσης εξαιρετικές πληροφορίες για την περιβαλλοντική ρύπανση στην περιοχή της Ελευσίνας)
4.
https://blogs.sch.gr/ourbanou/files/2013/11/oefialtistispersefonis.pdf
(εξαιρετική διαθεματική προσέγγιση)
5.
http://ir.lib.uth.gr/bitstream/handle/11615/46235/15100.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(πολύ ενδιαφέρουσα εργασία για τη διαθεματική προσέγγιση της ποίησης στο Δημοτικό)
6.
http://proteas.greek-language.gr/files/document/arxeia/kosmidou_o_efialtis_tis_persefonis.pdf
(εξαιρετικό διδακτικό σενάριο με πολύ ενδιαφέρουσες συνοδευτικές προτάσεις δραστηριοτήτων από την Ιωάννα Κοσμίδου)
7.
https://www.academia.edu/37792360/%CE%9F_%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%BF%CF%82_%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CE%B3%CE%BA%CE%B7_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CF%88%CF%85%CF%87%CE%AE%CF%82._%CE%9A%CE%B5%CE%AF%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B1_%CE%9B%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B1%CF%82_%CE%92_%CE%93%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%BF%CF%85._%CE%A3%CF%85%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%BF%CE%BC%CE%AC%CE%B4%CE%B1_%CE%91%CF%86%CF%81%CE%BF%CE%B4%CE%AF%CF%84%CE%B7_%CE%91%CE%B8%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%83%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%BF%CF%85_%CF%83%CF%85%CE%BD%CF%84%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%B1_%CE%92%CE%B1%CF%83%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%A3%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CF%84%CE%B7_%CE%91%CE%BB%CE%AD%CE%BE%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%BF%CF%82_%CE%9C%CF%80%CE%B1%CE%B6%CE%BF%CF%8D%CE%BA%CE%B7%CF%82_%CE%A0%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%AE%CF%82_%CE%92%CE%BF%CF%85%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%AE%CF%82_%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B5%CF%80%CE%BF%CF%80%CF%84%CE%B5%CE%AF%CE%B1_
(στη σελίδα 93, Η Φεύγουσα Κόρη, του Δημήτρη Νόλλα)
8.
https://www.thriassio.gr/%CE%BC%CE%AD%CF%83%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%AD%CE%BA%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CE%BA%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF%CE%BB/
(σημαντικές πληροφορίες για τα Ελευσίνια Μυστήρια)
9.
http://www.oikoen.gr/index.php/2009-05-27-06-01-23/53-2009-06-05-19-48-46/805-2013-05-25-18-25-04
(χρήσιμες πληροφορίες για την περιβαλλοντική επιβάρυνση στην περιοχή της Ελευσίνας)
10.
http://e-tritones.blogspot.com/2015/01/blog-post_22.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου