Η ακόλουθη ανάρτηση προτείνει ένα αποκριάτικο παιχνίδι για τα μαθηματικά
της συναδέλφου Γεωργίας Μουντζούρη.
Αριθμητικά
καπέλα!
Η δραστηριότητα που περιγράφεται επεκτείνει το χριστουγεννιάτικο παιχνίδι
με τίτλο "Αριθμητικός
χιονάνθρωπος", που δημοσιεύθηκε
στις 2 Δεκεμβρίου 2014 (http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2014/12/blog-post.html)
Σχετίζεται με:
1). την αναγνώριση αριθμητικών ψηφίων,
2). την αντιστοίχιση ποσοτήτων και αριθμητικών
συμβόλων,
3). την πράξη της πρόσθεσης,
4). την πράξη της αφαίρεσης.
ΥΛΙΚΑ
1). Ένας χάρτινος κλόουν.
2). 20 χάρτινα καπέλα με αριθμούς από το 1 έως το 20.
3). Χάντρες (ή βόλοι ή κουμπιά ή πομ-πομ).
4). Δύο-τρία ζάρια.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
Τοποθετούμε τον κλόουν και τα καπέλα στο κέντρο της Γωνιάς
Συζήτησης. Κάθε παίκτης επιλέγει ένα καπέλο και το τοποθετεί με τη σειρά του στο
κεφάλι του κλόουν. Πρέπει ν' αναγνωρίσει τον αριθμό και ν' απαριθμήσει δυνατά
τόσες χάντρες ή πομ-πομ, όσες αναγράφει ο αριθμός. Το παιχνίδι συνεχίζεται έως
ότου παίξουν όλα τα παιδιά.
Όταν ολοκληρωθεί η
διαδικασία, καλούμε ένα παιδί να κάνει τον έλεγχο. Το παιδί-ελεγκτής μετρά τις
χάντρες. Βρήκε τον ίδιο αριθμό χαντρών με τον παίκτη; Τα υπόλοιπα παιδιά
συμφωνούν;/διαφωνούν;/γιατί; Η διαδικασία συνεχίζεται έως ότου εξαντληθούν όλα τα καπέλα.
Σε μία επόμενη εφαρμογή, περνάμε στην πράξη της πρόσθεσης
εισάγοντας αρχικά, δύο και έπειτα, τρία ζάρια. Τα καπέλα τοποθετούνται έτσι
ώστε να φαίνονται τα αριθμητικά σύμβολα. Κάθε παίκτης ρίχνει διαδοχικά κάθε
ζάρι, αθροίζει τις κουκκίδες και φορά στον κλόουν το καπέλο με το αντίστοιχο άθροισμα.
Τέλος, τοποθετεί το σωστό αριθμό χαντρών.
Το παιχνίδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την πράξη της αφαίρεσης.
Επιλέγουμε ένα καπέλο με αριθμούς >6. Ο παίκτης τοποθετεί πάνω του τον
αριθμό χαντρών που αναγράφεται στο καπέλο. Στη συνέχεια, ρίχνει το ζάρι του και
αφαιρεί απαριθμώντας, τόσο υλικό όσο υποδεικνύει ο αριθμός. Πόσα έμειναν τώρα;
Το παιχνίδι τοποθετείται στη Γωνιά των Μαθηματικών και
παίζεται σε ζευγάρια, όπου το ένα παιδί έχει ρόλο παίκτη και το άλλο ελεγκτή.
Γεωργία Μουντζούρη
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Π.Τ.Π.Ε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου