Αναγνώστες

Στην περίπτωση που κάποιος από τους συνδέσμους που προτείνονται στο ιστολόγιο δεν είναι ενεργός ή είναι εσφαλμένος, μπορείτε να με ενημερώνετε είτε μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος είτε μέσω σχολίου. Ευχαριστώ.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΗΣ ΥΛΙΚΟΥ

Στον σύνδεσμο που ακολουθεί θα βρείτε τις οδηγίες εκτύπωσης του υλικού του ιστολογίου.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/p/blog-page_18.html

ΟΔΗΓΟΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

Για να αναζητήσετε θεματικές ενότητες, δείτε πρώτα στο πλάι του ιστολογίου, στο μενού ΕΤΙΚΕΤΕΣ. Διαλέξτε το θέμα που σας ενδιαφέρει. Κλικάρετε δύο φορές και στην οθόνη που θα εμφανιστεί, δείτε όλες τις σχετικές αναρτήσεις. Σε κάθε σελίδα μπορείτε να δείτε μέχρι 10 αναρτήσεις για το κάθε θέμα. Για να μπορέσετε να δείτε και τις υπόλοιπες αναρτήσεις για το θέμα που σας ενδιαφέρει, επιλέξτε Παλαιότερες Αναρτήσεις.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ (ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ)

Σχετικά με την αναδημοσίευση:

Αγαπητοί συνάδελφοι και γονείς, όλο το υλικό που έχει το όνομά μου και την υπογραφή του ιστολογίου "Δραστηριότητες, παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό για το Νηπιαγωγείο & το Δημοτικό" είναι ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ και προς ελεύθερη προσωπική χρήση για όλους. Ωστόσο απαγορεύεται η εμπορική του εκμετάλλευση, δηλαδή να χρησιμοποιηθεί υλικό που έχω φτιάξει εγώ για να κερδοσκοπήσει κάποιος είτε μέσω του υλικού αυτού καθεαυτού, είτε μέσω διαφημίσεων (το κείμενο το δανείστηκα από τη συνάδελφο Ιωάννα Χατσίκου).

Επίσης, παρακαλώ όποιον θέλει να κάνει αναφορά στο περιεχόμενο των αναρτήσεων, να αναρτήσει τον ΣΥΝΔΕΣΜΟ από τη γραμμή URL της κάθε ανάρτησης και ΟΧΙ ΑΥΤΟΥΣΙΟ το περιεχόμενο της ανάρτησης ΜΕ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ - ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ. Ευχαριστώ πολύ για τη συνεργασία.

ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ SLIDESHARE ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ

Όλες οι αναρτήσεις του ιστολογίου από την ιστοσελίδα του Slideshare έχουν επικαιροποιηθεί και έχουν μεταφερθεί πλέον στο προσωπικό μου drive ως νέοι σύνδεσμοι και βεβαίως το υλικό είναι διαθέσιμο δωρεάν.

Θα ήταν για μένα εξαιρετική τιμή, αν θέλατε να γίνετε μέλη στη Δημόσια Ομάδα στο Facebook που διαχειρίζομαι, με το όνομα "Μία τάξη, μία καρδιά, ένα όνειρο", για να ενημερώνεστε για τις πιο πρόσφατες αναρτήσεις, να γνωρίζετε τη δουλειά σπουδαίων συναδέλφων και να αναρτάτε όσες όμορφες δημιουργίες και ιδέες έχετε. Σας ευχαριστώ πολύ.

Τάνια Μάνεση

https://www.facebook.com/groups/212648049523134


26 Μαρ 2017

Πασχαλίτσες ή αβγά: ποια είναι πιο πολλά: μαθηματικά πασχαλινά παιχνίδια από τη Γεωργία Μουντζούρη

Ακολουθεί άρθρο της Γεωργίας Μουντζούρη με πασχαλινά μαθηματικά παιχνίδια.

Τα υπόλοιπα άρθρα της Γεωργίας θα τα βρείτε ΕΔΩ.

Για το Πάσχα αναλυτικό ευρετήριο αναρτήσεων ΕΔΩ.

Πασχαλίτσες ή αβγά: ποια είναι πιο πολλά;

Τώρα που πλησιάζουν οι γιορτές του Πάσχα και τα παιδιά έχουν κατανοήσει σε ικανοποιητικό βαθμό τις αριθμητικές έννοιες, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε όποιο εποχικό υλικό έχουμε στις τάξεις μας, με στόχο να εξοικειωθούν με την πράξη της πρόσθεσης. Εμείς χρησιμοποιήσαμε πασχαλίτσες κι αβγά.
ΥΛΙΚΑ
-πασχαλίτσες
-αβγά
-2 ή 3 ζάρια

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Η λογική της πράξης της πρόσθεσης έχει παρουσιασθεί και παλαιότερα εδώ.
Παρουσιάζουμε τα υλικά στα παιδιά. Το αριθμητικό παιχνίδι με ζάρια που θα περιγραφεί εδώ, αναπτύσσεται σε δύο μεγάλες ομάδες με διαφορετικό υλικό για την καθεμία. Οι δύο ομάδες αποφασίζουν αν θα χρησιμοποιήσουν ίδιο ή διαφορετικό υλικό. Για παράδειγμα, θα χρησιμοποιήσουν και οι δύο πασχαλίτσες ή η μία πασχαλίτσες και η άλλη αβγά ή ό,τι άλλο έχουμε στη διάθεσή μας. Πρόκειται για ένα δομημένο, παιχνίδι με ζευγάρια, όπου κάθε παίκτης ανήκει σε μία από τις δύο ομάδες.
Δεν ξεχνάμε ότι πριν την περιγραφή του παιχνιδιού δείχνουμε τα υλικά και ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν κάποιους πιθανούς τρόπους χρήσης του. Συζητάμε τις ιδέες των παιδιών και προχωράμε στην περιγραφή του παιχνιδιού.
Εξοικείωση και πρώτη επαφή με το παιχνίδι:
Αρχικά, τα παιδιά εξοικειώνονται με το παιχνίδι χρησιμοποιώντας 2 μόνο ζάρια. Ο παίκτης της πρώτης ρίχνει και τα 2 ζάρια. Είναι σημαντικό να έχει την πλάτη προς εμάς, ώστε να παρατηρούν τη διαδικασία τα παιδιά-ελεγκτές. Στόχος είναι να βρει το σύνολο των κουκίδων των ζαριών και να τοποθετήσει μπροστά του, των αντίστοιχο σύνολο από πασχαλίτσες. Ο παίκτης της δεύτερης ομάδας βρίσκει με τον ίδιο τρόπο το σύνολο των αβγών. Οι στρατηγικές που συνήθως χρησιμοποιούν τα παιδιά είναι α) καταμέτρηση (μετρώντας μία-μία τις κουκκίδες του ζαριού) ή β) άμεση αναγνώριση, αναγνωρίζοντας οπτικά τον αριθμό των κουκκίδων χωρίς να τις μετρήσουν, (σημειώνεται ότι το καταφέρουν αυτό εύκολα έως 3-4 κουκκίδες).





Οι κανόνες του παιχνιδιού διατυπώνονται με σαφήνεια πριν την έναρξή του:
Σε επόμενη εφαρμογή του παιχνιδιού, βοηθάμε τα παιδιά να χωριστούν σε 2 ομάδες. Αυτή τη φορά θα χρησιμοποιήσουν 3 ζάρια. Συζητάμε τον καλύτερο τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαμε να αποτυπώσουμε στο χαρτί τα αποτελέσματα, έτσι ώστε να τα θυμόμαστε ευκολότερα για να οδηγηθούμε πιο γρήγορα στη νικήτρια ομάδα. Δημιουργούμε έναν πίνακα καταγραφής για κάθε ομάδα. Συμφωνήσαμε ότι και οι δύο παίκτες από κάθε ζευγάρι, παίζουν και σημειώνουν διαδοχικά το άθροισμα που έφεραν στο δικό τους πίνακα καταγραφής. Όποιος όμως, φέρει το μεγαλύτερο άθροισμα από τους δύο, ζωγραφίζει έναν κύκλο γύρω από το δικό του αριθμό.








Αφού διαλευκαθούν όλοι οι κανόνες του παιχνιδιού, σηκώνεται να παίξει το πρώτο ζευγάρι παιδιών. Παίζει ένας παίκτης από την ομάδα "αβγουλάκια" και σημειώνει το άθροισμά του στον πίνακα καταγραφής. Έπειτα, γίνεται το ίδιο από τον παίκτη της ομάδας "πασχαλίτσες". Για παράδειγμα, στο πρώτο ζευγάρι που έπαιξε στην τάξη μας, ένας παίκτης της ομάδας "αβγουλάκια" έφερε 10 κουκίδες ως άθροισμα των 3 ζαριών του και το αντίστοιχο ζευγάρι του από την ομάδα "πασχαλίτσες" έφερε 15, που είναι μεγαλύτερος αριθμός από το 10. Έτσι, ο παίκτης από την ομάδα "πασχαλίτσες" είναι αυτός που θα κυκλώσει τον αριθμό που σημείωσε. Στην περίπτωση που οι δύο προσπάθειες κάποιου ζευγαριού έχουν το ίδιο άθροισμα (ισοπαλία), τότε δεν κυκλώνει κανείς τον αριθμό που σημείωσε.



Στη διαδικασία που αναπτύχθηκε από μας, έχει ενδιαφέρον η διαπίστωση ότι τα παιδιά διέταξαν με διαφορετικούς τρόπους το υλικό τους, ειδικά η ομάδα "αβγουλάκια" (που είχαν 3 χρώματα αβγών). Έτσι, άλλα παιδιά τοποθετούν τα αβγά τους σε οριζόντια ευθύγραμμη διάταξη και άλλα, τα διαχωρίζει τοποθετώντας κάθε χρώμα μπροστά από κάθε ζάρι. Άλλα για να βρουν το πλήθος των στοιχείων, χρησιμοποιούν καταμέτρηση και την 1-1 αντιστοιχία (δηλαδή ένα αβγό ή μία πασχαλίτσα για κάθε βούλα του ζαριού).





Επίσης, ένα νήπιο για να βρει το σύνολο των αβγών της ομάδας του μέτρησε ανά 2 αριθμούς κι όχι ανά 1 όπως έκαναν όλα τα άλλα παιδιά, όπως φαίνεται και στην παρακάτω αριστερή φωτογραφία. Το ίδιο παιδί επίσης, δεν τοποθέτησε τα αβγουλάκια διαχωρίζοντας το χρώμα τους για κάθε ζάρι, όπως έκαναν τα περισσότερα παιδιά. Δεν έβαλε δηλαδή, για τις 4 βούλες του ζαριού 4 αβγά του ιδίου χρώματος. Με τον ίδιο "τυχαίο" τρόπο τοποθέτησε τα αβγά της και ένα προνήπιο της ίδιας ομάδας (παρακάτω δεξιά φωτογραφία). Επίσης, σημαντικό είναι να μην ξεχάσουμε τη διαδικασία του ελέγχου, η οποία γίνεται από τα ίδια τα παιδιά. Κάθε παίκτης δηλαδή, μετρά δυνατά το σύνολό με τα αβγά ή πασχαλίτσες για να ακούσουν τα παιδιά-θεατές, ώστε να επιβεβαιωθεί ή όχι το αποτέλεσμα. Αν έχουμε χρόνο μπορούμε να ζητήσουμε από ένα δεύτερο παιδί να επαναλάβει την καταμέτρηση του υλικού που χρησιμοποιεί κάθε παίκτης του ζευγαριού.



Κάθε παίκτης -με τη βοήθειά μας- περιγράφει πώς ακριβώς οδηγήθηκε στο αποτέλεσμα (ουσιαστικά ζητάμε να περιγράψουν τις στρατηγικές που χρησιμοποίησαν). Υπάρχουν εναλλακτικές στο συγκεκριμένο τρόπο που χρησιμοποίησαν; Μας ενδιαφέρει η μεταξύ τους αλληλεπίδραση και η περιγραφή των συλλογισμών των παιδιών. Ο βαθμός ελέγχου από εμάς δεν πρέπει να είναι υπερβολικός, ν' ανατρέπει το παιχνίδι και να το μετατρέπει σε "μάθημα". Ο ρόλος δηλαδή, ο δικός μας είναι καθαρά "διαμεσολαβητικός" σύμφωνα με τη θεωρία του Vygotsky και δεν επικεντρωνόμαστε στην ορθή εκτέλεση της πράξης και μόνο. Βοηθάμε τα παιδιά στην δημιουργία νοημάτων, στην επινόηση τρόπων επίλυσης και γενικότερα στην ανάπτυξη συζητήσεων με συμμετοχή όσο το δυνατό περισσότερων παιδιών. Δεν ενδιαφερόμαστε για τη διατύπωση της μίας και μοναδικής λύσης, αλλά για τους πιθανούς τρόπους διαφορετικών προσεγγίσεων κάθε ομάδας. Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η λύση δεν είναι μονοσήμαντη αλλά -ίσως- υπάρχουν διαφορετικές εκδοχές της.
Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί της 2ης ομάδας, ξέρει ότι για να κερδίσει τον συμπαίκτη του της 1ης ομάδας που έχει φέρει ως άθροισμα 7 κουκκίδες, πρέπει να έχει συνολικά τουλάχιστον μία κουκκίδα παραπάνω, δηλαδή 8, αυτό σημαίνει ότι χρησιμοποιεί μαθηματικό συλλογισμό. Αυτή η διαπίστωση είναι ένα πολύ σημαντικό επίτευγμα για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Όταν παίξουν όλοι οι παίκτες κάθε ομάδας, ζητάμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν τους πίνακες καταγραφής και να καταλήξουν σε συμπεράσματα. Ποια ομάδα έχει κερδίσει; Για ποιο λόγο το πιστεύουν αυτό; Νικήτρια ομάδα αναδεικνύεται εκείνη με τις περισσότερες νίκες (κι άρα έχει περισσότερους κύκλους στον πίνακά της). Όπως φαίνεται στις φωτογραφίες παρακάτω, νικήτρια αναδείχθηκε η ομάδα "πασχαλίτσες, με 9 νίκες έναντι 2 νικών της ομάδας "αβγουλάκια". Στο σημείο αυτό, συζητάμε με τα παιδιά γιατί θεωρούν ότι συνέβη αυτό. Θέλουμε να καταλήξουν σε κάποια απλά συμπεράσματα (λ.χ. ότι η ομάδα "πασχαλίτσες" έφερε περισσότερες βούλες με τα ζάρια τους κάθε φορά). Ποιος θα κέρδιζε αν οι κανόνες του παιχνιδιού διαφοροποιούνταν και κέρδιζε η ομάδα με το μικρότερο σκορ; Ποιος θα κέρδιζε τότε; Για ποιο λόγο;



Δεν πρέπει να ξεχνάμε να ενισχύουμε διαρκώς τη λεκτική διατύπωση όσων κάνουν, να χρησιμοποιούν δηλαδή, φράσεις όπως "βάζω μαζί", "βάζω ακόμα" κτλ. Είναι επίσης, πολύ πιθανό να υπάρξουν παιδιά που γνωρίζουν όρους που εισάγονται πολύ αργότερα, στο δημοτικό (λ.χ. συν, ίσον κτλ.). Αυτό παρατηρείται συνήθως σε παιδιά που έχουν μεγαλύτερα αδέρφια (και χρωματίζεται από τον Vygotsky, στη ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης όπου τονίζεται ο "διαμεσολαβητικός" ρόλος των ικανότερων συνομηλίκων). Στην περίπτωση αυτή, αφήνουμε τα παιδιά να περιγράψουν τις εμπειρίες τους.

Βιβλιογραφία
Kozulin, A., Gindis, B., Ageyev, V., Miller, S. (2003). Vygotsky’s educational theory and   practice in cultural context. Cambridge: Cambridge University Press.
Vygotsky, L. (1987). Thinking and speech. In L. S. Vygotsky, R. W. Rieber & A. S. Carton (Eds.), The collected works of L. S. Vygotsky, volume 1, Problems in general psychology, (pp. 39-285). New York: Plenum Press.

Γεωργία Μουντζούρη
Νηπιαγωγός, MEd
mountgeo@ath.forthnet.gr

Actionaid: Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης για την Εκπαίδευση 2017: προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης σε flipbook 125 σελίδων

Με αφορμή το εκπαιδευτικό υλικό για την Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης της Actionaid (27 έως 31 Μαρτίου 2017), με τίτλο "Ένα τραγούδι, πολλά σχολεία, ένας κόσμος", το οποίο μπορείτε να βρείτε και να κατεβάσετε στον σύνδεσμο:



προτείνεται ένα σύνολο από διαθεματικές προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης που μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο που ακολουθεί σε μορφή flipbook 125 σελίδων


Με εγγραφή στη σελίδα, μπορείτε να ανακτήσετε 
το αρχείο σε μορφή αρχείου pdf.


Βρείτε και αποθηκεύστε το αρχείο pdf 
από τον ακόλουθο σύνδεσμο:


Το συνοδευτικό τραγούδι της δράσης - 
"Θα είμαι πάντα εδώ" - θα το βρείτε εδώ:

Φωτογραφικά στιγμιότυπα από σχετικές δράσεις σχολικών μονάδων μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο:
http://actionaideducation.tumblr.com/


Επιπλέον αναρτήσεις για τα Δικαιώματα των Παιδιών βρίσκονται ΕΔΩ.

Ο Μαχντί και ο χαρταετός όλου του κόσμου
(του Eric Herbette)
http://anyflip.com/uyqz/gbyv/

Το σκηνικό μας για τη φετινή γιορτή της 25ης Μαρτίου

Από τη φετινή μας γιορτή για την επέτειο της 25ης Μαρτίου στο Neue Schule Athen
Τα φετινά μου Τεταρτάκια με έκαναν πολύ πολύ περήφανη.
Σκέφτηκα να το μοιραστώ μαζί σας.
Χρόνια πολλά σε όλους και όλες. Και του χρόνου με υγεία.

Διασκευή του έργου "Τα Ελληνάκια" (της Ευγενίας Φακίνου)
Άλλα θεατρικά για την 25η Μαρτίου ΕΔΩ.









23 Μαρ 2017

Το 1821 μέσα από έργα τέχνης (παρουσίαση διαφανειών)

Ακολουθεί παρουσίαση διαφανειών σε μορφή αρχείου pdf με έργα τέχνης για την Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Μέρος του υλικού είναι της συναδέλφου Χριστίνας Γάρδια 
και έχει σταλεί από την Καλλιόπη Κύρδη, υπεύθυνη πολιτιστικών θεμάτων της Α' Διεύθυνσης Π.Ε. Αθήνας.

Οι υπόλοιπες αναρτήσεις για την 25η Μαρτίου 

Βρείτε την παρουσίαση σε μορφή flipbook στον σύνδεσμο



(ή με κλικ στην εικόνα και download original pdf file)

22 Μαρ 2017

21 Μαρτίου: Παγκόσμια Ημέρα Ρατσισμού - χρήσιμες συνδέσεις με προτάσεις δραστηριοτήτων

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα 
για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων
(21 Μαρτίου), προτείνονται ακολούθως χρήσιμες συνδέσεις από την Καλλιόπη Κύρδη, υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Α' διεύθυνσης Π.Ε. Αθηνών.
Όλες οι αναρτήσεις για την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Ρατσισμού και της Διαφορετικότητας βρίσκονται ΕΔΩ.


1.
(τρίλεπτο ενδιαφέρον βίντεο: "ένας έφηβος στην εξορία", με ελληνικούς υπότιτλους)
2.
(ταινία μικρού μήκους, παραγωγής της Κινηματογραφικής Ομάδας Εσπερινού Γυμνασίου - Λυκείου Κω, για τους πρόσφυγες)
3.
(εξαιρετικό animation για τη διαφορετικότητα, στα ελληνικά: "Καταφύγιο")
4.
(υποστηρικτικό υλικό για το βίντεο "Ειρήνη - η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα)
5.
(Η Μαλάκ και η βάρκα: animation της Unicef)
6.
("Μονόλογοι από το Αιγαίο": μαρτυρίες προσφύγων σε ένα pdf 82 σελίδων)
7.
Το εξαιρετικό υλικό του "Νοιάζομαι και Δρω"
8.
(δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και στα δικαιώματα των προσφύγω, στο παράρτημα της σελίδας 74 περιλαμβάνονται επιπλέον χρήσιμες συνδέσεις)
9.


Επίσης, προτείνονται τα εξής βιβλία:

Για τους πρόσφυγες από τη Μ. Ασία
   Conomos. Η υπόσχεση. Ποταμός [βραβευμένο]
           Χρήστος Μπουλώτης. Το άγαλμα που κρύωνε. Πατάκης 
           Φ. Φραγκούλη. Το μισό πιθάρι
           Λίτσα Ψαραύτη. Η σπηλιά της Γοργόνας. Πατάκης
            Ελένη Δικαίου. Τα κοριτσάκια με τα ναυτικά. Πατάκης
           Διδώ Σωτηρίου. Ματωμένα χώματα. Κέδρος

Τα ακόλουθα 4 βιβλία δεν θέτουν ακριβώς το προσφυγικό, μπορούν όμως να αξιοποιηθούν προς αυτή την κατεύθυνση
             Μαξ Βέλθουις. Ο Βάτραχος κι ο Ξένος. Πατάκης
            Kathryn Cave. Το κάτι άλλο. Πατάκης 5+
             Φυλλιώ Νικολούδη. Το χαρούμενο λιβάδι. Ελληνικά Γράμματα  5+
             ΣΕΦΛΕΡ ΟΥΡΣΕΛ. Ο άνθρωπος με την κόκκινη μύτη. Μίνωας 5+



Σε προηγούμενες ιστορικές περιόδους
  Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου. Για την άλλη πατρίδα. Πατάκης
   Ζωρζ Σαρή.  Ο πόλεμος, η Mαρία και το αδέσποτο.  Πατάκης
   Λίτσα Ψαραύτη. Το διπλό ταξίδι. Πατάκης 
        (Β΄ παγκόσμιος πόλεμος)
   Ηρώ Παπαμόσχου. Το γεφύρι της Ανατολής. Πατάκης (Β΄ παγκόσμιος πόλεμος, βραβευμένο)  11+
     Άλκη Ζέη. Ο θείος Πλάτωνας 
   (αναφορά σε πολιτικούς πρόσφυγες μετά τον εμφύλιο στη Σοβιετική Ένωση)

Σύγχρονη εποχή
     Αργυρώ Πιπίνη. Μελάκ, μόνος. Εκδ. Καλειδοσκόπιο
     Φραντσέσκα Σάννα. Το ταξίδι. Πατάκης
    Έρη Ρίτσου. Η μαύρη πεταλούδα. Κέδρος
        Γρηγόρης Χαλιακόπουλος. 
        Το ταξίδι του Φερεϋντούν. Καλειδοσκόπιο
    Ελένη Σβορώνου. Το σκληρό καρύδι. Καλειδοσκόπιο
      Χριστίνα Φραντζεσκάκη. 
        Η Ορτανσία φυλάει τα μυστικά. Κέδρος
    Πάνος Χριστοδούλου. Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές. Κέδρος.
  Λότη Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου. Το παιδί από τη θάλασσα. Πατάκης 
     Γιώτα Αλεξάνδρου. Χάρης και Φάρις. Βιβλιόφωνο
    Βικτώρια Μπαντή. 
        Μικρές Οδύσσειες Παιδιών. Παιδική Νομική Βιβλιοθήκη
   Ντέμπορα Έλις. Πόλη από λάσπη. Πατάκης 
        Ντέμπορα Έλις. Το ταξίδι της Παρβάνα. Πατάκης
        Malala Yusafzai Patricia Mc Cormi. Με λένε Μαλάλα. 
        Εκδόσεις Πατάκη  12+
   Zeina Abirached. Πεθαίνοντας, φεύγοντας, επιστρέφοντας: το παιχνίδι των χελιδονιών. Babelart [πόλεμος, σκίτσα]
    Jeanette Winterson. ΜΑΛΑΛΑ, Παπαδόπουλος. 7+
   Ελένη Χωρεάνθη. 
        Ένας ξένος στην οικογένειά μας. Παπαδόπουλος
      
        ΠΩΣ ΦΤΑΣΑΜΕ ΩΣ ΕΔΩ; Κέδρος, 11+
        Ελίζαμπεθ Λερντ, Σόνια Νιμρ. Ένα μικρό κομμάτι γης. 
        Ερευνητές  11+ 
        (Παλαιστίνη, πόλεμος, παιδική ηλικία)
     Ε, φίλε. Κέδρος.
     Μαργιάν Σατραπί. Περσέπολις. Ηλίβατον
  Odile Gandon. Καταλαβαίνω τον κόσμο, οι μεγάλες προκλήσεις του αύριο. Καστανιώτης  11+        
  Νίκη Κάντζου, Φυλλιώ Νικολούδη. Τι θα πάρω μαζί μου φεύγοντας. Μουσείο Σχολικής Ζωής

Επίσης, προτείνονται τα εξής ποιήματα:

WarsanShire / Ουαρσάν Σάιρ (Σομαλία)

Κανένας δεν αφήνει την πατρίδα του

Κανένας δεν αφήνει την πατρίδα του,
εκτός αν πατρίδα είναι το στόμα ενός καρχαρία
τρέχεις προς τα σύνορα μόνο όταν βλέπεις
ολόκληρη την πόλη να τρέχει κι εκείνη
αφήνεις την πατρίδα
μόνο όταν η πατρίδα δε σε αφήνει να μείνεις.
κανένας δεν αφήνει την πατρίδα εκτός αν η πατρίδα σε
κυνηγά
φωτιά κάτω απ΄ τα πόδια σου
.
πρέπει να καταλάβεις
ότι κανένας δε βάζει τα παιδιά του σε μια βάρκα
εκτός αν το νερό είναι πιο ασφαλές από την ξηρά
...
κανένας δε σέρνεται
κάτω από φράχτες
κανένας δε θέλει να τον δέρνουν
να τον λυπούνται
κανένας δε διαλέγει τα στρατόπεδα προσφύγων
.
Θέλω να γυρίσω στην πατρίδα,
αλλά η πατρίδα είναι το στόμα ενός καρχαρία
πατρίδα είναι η κάνη ενός όπλου
και κανένας δε θα άφηνε την πατρίδα
εκτός αν η πατρίδα σε κυνηγούσε μέχρι τις ακτές
εκτός αν η πατρίδα σού έλεγε να τρέξεις πιο γρήγορα
να αφήσεις πίσω τα ρούχα σου
να συρθείς στην έρημο
να κολυμπήσεις ωκεανούς
να πνιγείς
να σωθείς
να πεινάσεις
να εκλιπαρήσεις
να ξεχάσεις την υπερηφάνεια
η επιβίωσή σου είναι πιο σημαντική.
Κανένας δεν αφήνει την πατρίδα εκτός αν η πατρίδα είναι
μια ιδρωμένη φωνή στο αυτή σου
που λέει
«φύγε,
τρέξε μακριά μου τώρα
δεν ξέρω τι έχω γίνει
αλλά ξέρω ότι οπουδήποτε αλλού
θα είσαι πιο ασφαλής απ’ ό,τι εδώ».
……………………………………………..

Λαθεμένο μού φαινόταν πάντα τ' όνομα που μας δίναν:
«Μετανάστες».
Θα πει, κείνοι που αφήσαν την πατρίδα τους. 
Εμείς, ωστόσο, δε φύγαμε γιατί το θέλαμε,
λεύτερα να διαλέξουμε μιαν άλλη γη. 
Ούτε και σε μιαν άλλη χώρα μπήκαμε
να μείνουμε για πάντα εκεί, αν γινόταν.
Εμείς φύγαμε στα κρυφά. Μας κυνηγήσαν, μας προγράψανε.
Κι η χώρα που μας δέχτηκε, σπίτι δε θα 'ναι, μα εξορία.
Έτσι, απομένουμε δω πέρα, ασύχαστοι, όσο μπορούμε πιο κοντά στα σύνορα, προσμένοντας του γυρισμού τη μέρα, καραδοκώντας το παραμικρό σημάδι αλλαγής στην άλλην όχθη, πνίγοντας μ' ερωτήσεις κάθε νεοφερμένο, χωρίς τίποτα να ξεχνάμε, τίποτα ν' απαρνιόμαστε
Μπ. Μπρεχτ, Ποιήματα,
μτφρ. Μάριος Πλωρίτης, Θεμέλιο


ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ - ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΣΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ

Καθώς ετοιμάζεις το πρωινό σου, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Μην ξεχνάς να ταΐζεις τα περιστέρια.
Όταν πολέμους ξεκινάς, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Μην ξεχνάς όσους λαχταρούν την ειρήνη.
Όταν πληρώνεις το νερό, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Εκείνους που μόνο τα σύννεφα έχουν να τους θηλάσουν.
Όταν γυρνάς στο σπιτικό σου, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Μην ξεχνάς όσους ζουν σε αντίσκηνα.
Όταν τ’ αστέρια μετράς πριν κοιμηθείς, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Εκείνους που δεν έχουνε πού να πλαγιάσουν.
Όταν ελεύθερα μιλάς, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Εκείνους που δεν τους αφήνουν να μιλήσουν.
Και καθώς σκέφτεσαι εκείνους, τους άλλους,
Στον εαυτό σου γύρισε και πες:
«Αχ και να ήμουν ένα κερί στο σκοτάδι».

Του παλαιστίνιου ποιητή Μαχμούντ Νταρουΐς
Απόδοση: Τζένη Καραβίτη. Εκδ. Νήσος, Αθήνα 2000

Είναι εκεί δεν μπορώ ν' αλλάξω
με δυο μεγάλα μάτια πίσω απ' το κύμα
από το μέρος που φυσά ο αγέρας
ακολουθώντας τις φτερούγες των πουλιών
[]

Ένα μεγάλο πέλαγο δυο μάτια
ευκίνητα και ακίνητα σαν τον αγέρα
και τα πανιά μου όσο κρατήσουν, κι ο θεός μου.

Γ. Σεφέρης, Αλληλεγγύη (απόσπασμα)

Την πόρτα ανοίγω το βράδυ

Την πόρτα ανοίγω το βράδυ,
τη λάμπα κρατώ ψηλά,
να δούνε της γης οι θλιμμένοι,
να 'ρθούνε, να βρουν συντροφιά.

Να βρούνε στρωμένο τραπέζι,
σταμνί για να πιει ο καημός
κι ανάμεσά μας θα στέκει
ο πόνος, του κόσμου αδερφός.

Να βρούνε γωνιά ν' ακουμπήσουν,
σκαμνί για να κάτσει ο τυφλός
κι εκεί καθώς θα μιλάμε
θα 'ρθει συντροφιά κι ο Χριστός.

Τάσος Λειβαδίτης
Τα λυρικά - Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης

Αποσπάσματα από το Νίκος Γκόβας, Καλλιόπη Κύρδη. Νοιάζομαι και Δρω. Εθελοντισμός Αλληλεγγύη Ενεργός Πολίτης, τεύχος 2 Δραστηριότητες Ασκήσεις Τεχνικές για τον εκπαιδευτικό, Δεσμός Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο και Ίδρυμα Λαμπράκη.





ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Google Ranking

ΟNLINE USERS

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ