Ακολουθεί ένα άρθρο της εξαιρετικής συναδέλφου Γεωργίας Μουντζούρη με βάση το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Χίλια ευχαριστώ, Γεωργία μου. Είναι μεγάλη τιμή για μένα να δημοσιεύω εργασίες σου.
Βρείτε τα υπόλοιπα άρθρα της Γεωργίας ΕΔΩ.
Μαντεψιές...τρισδιάστατων σχημάτων
Στην παρούσα ανάρτηση θα παρουσιάσουμε 2
δραστηριότητες αναγνώρισης των γεωμετρικών στερεών.
ΣΤΟΧΟΣ
Αναγνώριση αντικειμένων ως προς το σχήμα τους με
βάση τα γενικά τους χαρακτηριστικά, μέσω
των λεκτικών περιγραφών και της αφής.
ΥΛΙΚΑ
-Αντικείμενα καθημερινής χρήσης (κουτιά διαφόρων
μεγεθών, σχημάτων και χρωμάτων).
-Ένα μεγάλο κουτί όπου τοποθετούνται όλα τα αντικείμενα.
-Ένα σκουρόχρωμο μαντήλι.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Προσέχουμε ώστε κάθε σχήμα να παρουσιάζεται σε μία
ποικιλία μορφών (πιο ψηλά-πιο κοντά, με μεγαλύτερη-μικρότερη βάση), ώστε να εκμηδενίσουμε
τη στερεότυπη μορφή των σχημάτων, την αναγνώριση δηλαδή, κάποιων σχημάτων με
μόνο μία συγκεκριμένη μορφή
(δείτε
σχετικά: https://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2018/01/blog-post_18.html).
1° παιχνίδι
1ο στάδιο:
Τα παιδιά που δεν παίζουν, κλείνουν τα μάτια τους. Το παιδί-παίκτης επιλέγει
ένα αντικείμενο από το κουτί.
Το παρατηρεί πολύ καλά, έτσι ώστε να θυμάται όλες
τις λεπτομέρειές του. Έπειτα, το κρύβει σ' ένα σημείο της αίθουσας, ώστε να μην
φαίνεται.
2ο στάδιο:
Αμέσως μετά, τα παιδιά που δεν παίζουν ανοίγουν τα μάτια τους και ακούνε με
προσοχή την περιγραφή του
αντικειμένου από τον παίκτη. Οι λεπτομέρειες που δίνει πρέπει να είναι όσο το
δυνατόν περισσότερες και ακριβείς (πόσες κορυφές έχει, πόσες ακμές, τι σχήμα βρίσκεται
στη βάση του αντικειμένου κτλ.).
3ο στάδιο:
Μετά την περιγραφή, κάθε παιδί πηγαίνει με τη σειρά του στον παίκτη και του
λέει -προσπαθώντας να μην τον ακούσουν οι υπόλοιποι- τι σχήμα έχει το
αντικείμενο που επέλεξε. Ο παίκτης επιβεβαιώνει ή απορρίπτει την απάντηση,
χωρίς όμως, να ονομάζει το στερεό.
4ο στάδιο:
Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία και μαντέψουν όλα τα παιδιά, ο παίκτης επιστρέφει
στην παρεούλα και δείχνει το αντικείμενο που διάλεξε. Τα υπόλοιπα παιδιά-ελεγκτές
κρίνουν εάν ο παίκτης το περιέγραψε σωστά. Τι θα μπορούσε να αναφέρει επιπλέον,
ώστε να αναγνωρίσουν το αντικείμενο πιο εύκολα; Γιατί μπερδεύτηκαν; Ποια
σημαντική πληροφορία δεν ανέφερε;
2° παιχνίδι
1ο στάδιο:
Ο παίκτης είναι καθισμένος και έχουμε κλείσει τα μάτια του με ένα μαντήλι. Ένα δεύτερο
παιδί επιλέγει κάποιο αντικείμενο από αυτά που διαθέτουμε και το τοποθετεί στις
παλάμες του. Τα υπόλοιπα παιδιά παρακολουθούν τη διαδικασία, χωρίς να
αποκαλύψουν το σχήμα του αντικειμένου.
2ο στάδιο:
Καλούμε τον παίκτη να ψηλαφίσει το αντικείμενο σε όλη του την επιφάνεια, ώστε να
το αναγνωρίσει.
Ο παίκτης προσπαθεί να καταλάβει ποιο
στερεό είναι
|
Αν ο παίκτης δυσκολεύεται, κάνουμε υποβοηθητικές
ερωτήσεις σε επιμέρους στοιχεία του σχήματος, όπως:
-Έχει
κορυφή;
-Έχει
έδρα;
-Τι
σχήμα είναι η έδρα του;
-Έχει
ακμές; Πόσες ακμές έχει;
Δίνουμε
επίσης, προσοχή σε αντικείμενα που δεν είναι, αλλά μοιάζουν με κάποιο
συγκεκριμένο σχήμα. Για παράδειγμα, αν αναγνωρίσουν το καπελάκι των πάρτι ως κύλινδρο, ζητάμε να αποσαφηνίσουν τι από
τα δύο συμβαίνει: "είναι κύλινδρος ή
μοιάζει με κύλινδρο;" (για περισσότερα: https://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2018/01/blog-post_18.html).
3ο στάδιο:
Ο παίκτης αφαιρεί το μαντήλι και ελέγχει την ορθότητα ή όχι της απάντησής του.
Εξηγεί τι ήταν αυτό που το βοήθησε ή τον δυσκόλεψε να βρει τη σωστή απάντηση.
Γεωργία Μουντζούρη,
νηπιαγωγός, MEd
mountgeo@ath.forthnet.gr
fb: georgia.mountzouri
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου