Αναγνώστες

Στην περίπτωση που κάποιος από τους συνδέσμους που προτείνονται στο ιστολόγιο δεν είναι ενεργός ή είναι εσφαλμένος, μπορείτε να με ενημερώνετε είτε μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος είτε μέσω σχολίου. Ευχαριστώ.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΗΣ ΥΛΙΚΟΥ

Στον σύνδεσμο που ακολουθεί θα βρείτε τις οδηγίες εκτύπωσης του υλικού του ιστολογίου.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/p/blog-page_18.html

ΟΔΗΓΟΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

Για να αναζητήσετε θεματικές ενότητες, δείτε πρώτα στο πλάι του ιστολογίου, στο μενού ΕΤΙΚΕΤΕΣ. Διαλέξτε το θέμα που σας ενδιαφέρει. Κλικάρετε δύο φορές και στην οθόνη που θα εμφανιστεί, δείτε όλες τις σχετικές αναρτήσεις. Σε κάθε σελίδα μπορείτε να δείτε μέχρι 10 αναρτήσεις για το κάθε θέμα. Για να μπορέσετε να δείτε και τις υπόλοιπες αναρτήσεις για το θέμα που σας ενδιαφέρει, επιλέξτε Παλαιότερες Αναρτήσεις.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ (ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ)

Σχετικά με την αναδημοσίευση:

Αγαπητοί συνάδελφοι και γονείς, όλο το υλικό που έχει το όνομά μου και την υπογραφή του ιστολογίου "Δραστηριότητες, παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό για το Νηπιαγωγείο & το Δημοτικό" είναι ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ και προς ελεύθερη προσωπική χρήση για όλους. Ωστόσο απαγορεύεται η εμπορική του εκμετάλλευση, δηλαδή να χρησιμοποιηθεί υλικό που έχω φτιάξει εγώ για να κερδοσκοπήσει κάποιος είτε μέσω του υλικού αυτού καθεαυτού, είτε μέσω διαφημίσεων (το κείμενο το δανείστηκα από τη συνάδελφο Ιωάννα Χατσίκου).

Επίσης, παρακαλώ όποιον θέλει να κάνει αναφορά στο περιεχόμενο των αναρτήσεων, να αναρτήσει τον ΣΥΝΔΕΣΜΟ από τη γραμμή URL της κάθε ανάρτησης και ΟΧΙ ΑΥΤΟΥΣΙΟ το περιεχόμενο της ανάρτησης ΜΕ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ - ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ. Ευχαριστώ πολύ για τη συνεργασία.

ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ SLIDESHARE ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ

Όλες οι αναρτήσεις του ιστολογίου από την ιστοσελίδα του Slideshare έχουν επικαιροποιηθεί και έχουν μεταφερθεί πλέον στο προσωπικό μου drive ως νέοι σύνδεσμοι και βεβαίως το υλικό είναι διαθέσιμο δωρεάν.

Θα ήταν για μένα εξαιρετική τιμή, αν θέλατε να γίνετε μέλη στη Δημόσια Ομάδα στο Facebook που διαχειρίζομαι, με το όνομα "Μία τάξη, μία καρδιά, ένα όνειρο", για να ενημερώνεστε για τις πιο πρόσφατες αναρτήσεις, να γνωρίζετε τη δουλειά σπουδαίων συναδέλφων και να αναρτάτε όσες όμορφες δημιουργίες και ιδέες έχετε. Σας ευχαριστώ πολύ.

Τάνια Μάνεση

https://www.facebook.com/groups/212648049523134


17 Μαρ 2018

"Κού-κου": προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης του πίνακα του Γεώργιου Ιακωβίδη

Ακολουθούν προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης του πίνακα "Κού-κου" του Γεώργιου Ιακωβίδη.



Σχετικές αναρτήσεις του ιστολογίου 
(με έργα του Γεώργιου Ιακωβίδη):




ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΙΑΚΩΒΙΔΗ "ΚΟΥ-ΚΟΥ".














"Ο μικρός πρίγκιπας": προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης και θεατρικής διασκευής για το Νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού (30 χρήσιμες συνδέσεις)

Ακολουθούν προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης και θεατρικές διασκευές του Μικρού Πρίγκιπα, κατάλληλες για θεατρική παράσταση (καλοκαιρινή γιορτή) για το Νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού.



1.
(το 1ο εκπληκτικό μέρος των δραστηριοτήτων από το "Σεντουκάκι" της Άννας)
2.
(η εξαιρετική διασκευή της Άννας)
3.
(η επίσης πολύ όμορφη διασκευή της Ανδρονίκης, σε μορφή αρχείου pdf)
4.
(συνοδευτικές δράσεις διδακτικής αξιοποίησης της ιστορίας)
5.
&
(ο Μικρός Πρίγκιπας: φύλλα εργασίας και υποστηρικτικό υλικό)
6.
(επιπλέον φύλλα εργασίας, επίσης από τη Μαρία)
7.
(η αλφαβήτα του Μικρού Πρίγκιπα)
8.
(επιτραπέζιο συλλαβισμού με τον Μικρό Πρίγκιπα)
9.
(αριθμογραμμή με τον Μικρό Πρίγκιπα)
10.
(μαθηματική δραστηριότητα για τον αριθμό 5)
11.
(απλά αθροίσματα_μαθηματική δραστηριότητα)
12.
(πίνακες αναφοράς με τον Μικρό Πρίγκιπα)
13.
(σύνθεση πρότασης και λέξεων)
14.
(τα βασικά στοιχεία της ιστορίας: καρτέλες αναφοράς)
15.
(ομαδικό lapbook για τον Μικρό Πρίγκιπα)
16.
(υποστηρικτικό, εποπτικό υλικό για την οργάνωση της τάξης με θέμα τον Μικρό Πρίγκιπα)
17.
(Μικρός Πρίγκιπας: βρες το άλλο μισό)
18.
&
&
(Μικρός Πρίγκιπας και Συναισθήματα)
19.
(το επιτραπέζιο του Μικρού Πρίγκιπα)
20.
(η αλφαβήτα του Μικρού Πρίγκιπα και οι ημέρες της εβδομάδας)
21.
(παιχνίδι μνήμης με τον Μικρό Πρίγκιπα)
22.
(εποπτικό υλικό και το Μπίνγκο του Μικρού Πρίγκιπα)
23.
(κείμενο για θεατρική διασκευή)
24.
(εναλλακτική διασκευή)
25.
(προτάσεις μουσικής και τραγούδια για το θεατρικό του Μικρού Πρίγκιπα)
26.
("Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Μικρό Μυστικό" η διασκευή με το έμμετρο κείμενο υπάρχει μέσα στο πολύ ενδιαφέρον βίντεο)
27.
(προτάσεις δραστηριοτήτων φιλαναγνωσίας)
28.
(επίσης ενδιαφέρουσες δραστηριότητες αξιοποίησης)
29.
Η έμμετρη διασκευή του Μικρού Πρίγκιπα από τους Ερευνητές:

30.
(πολύ ενδιαφέρουσα διασκευή για μεγαλύτερα παιδιά, που με κάποιες απλοποιήσεις και αλλαγές μπορεί να αξιοποιηθεί και σε μικρότερες τάξεις του Δημοτικού)

Βίντεο με την ιστορία του Μικρού Πρίγκιπα:
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.

16 Μαρ 2018

Προσεγγίζοντας την ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη στο Νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού: 20 χρήσιμες συνδέσεις

Ακολουθούν 20 χρήσιμες συνδέσεις για τη διδακτική αξιοποίηση ποιημάτων του Οδυσσέα Ελύτη στο Νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. 


1.
("Γεια σου, κύριε Μενεξέ": εικονόλεξο για το ποίημα)
2.
("Τα τζιτζίκια": εικονόλεξο)
3.
(πολύ ενδιαφέρον καινοτόμο πρόγραμμα: αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη)
4.
(προτάσεις δραστηριοτήτων για την "Ποδηλάτισσα" του Οδυσσέα Ελύτη)
5.
(εικονόλεξο για την "Ποδηλάτισσα" του Οδυσσέα Ελύτη)
6.
("Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας", το "Θαλασσινό Τριφύλλι": ενδιαφέρουσα διδακτική προσέγγιση από τη Μαρία)
7.
("Μάγια": διδακτική αξιοποίηση, επίσης από τη Μαρία)
8.
9.
(πολύ ενδιαφέρουσα διδακτική προσέγγιση στα ποιήματα και στα κολάζ του Οδυσσέα Ελύτη)
10.
("παιδικά" τραγούδια του Οδυσσέα Ελύτη)
11.
(πολύ ενδιαφέρουσα συνδυαστική προσέγγιση της Κατερίνας για το "Τρελοβάπορο")
12.
(άλλη μία πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη)
13.
(δημιουργική γραφή ποιημάτων στο Νηπιαγωγείο: αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη_παρουσίαση διαφανειών)
14.
("Βεγγαλικό", "Μάγια": άλλη μία διδακτική προσέγγιση από τη Μαρία)
15.
("Μαρίνα": άλλη μία πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση της Μαρίας)
&
16.
(γράμματα για την ανασύνθεση του ονόματος του ποιητή)
17.
(άλλη μία διδακτική προσέγγιση για την "Ποδηλάτισσα", από τη Μαρία)
18.
(η "Πορτοκαλένια", μία ακόμα διδακτική προσέγγιση από τη Μαρία)
19.
(άλλη μία ανάρτηση για το "Θαλασσινό Τριφύλλι")
20.
(μεθοδολογία "διδασκαλίας" της ποίησης)

Προσεγγίζοντας την ποίηση του Γιάννη Ρίτσου στο Νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού: 12 χρήσιμες συνδέσεις

Ακολουθούν 12 χρήσιμες συνδέσεις για τη διδακτική αξιοποίηση της ποίησης του Γιάννη Ρίτσου στο Νηπιαγωγείο, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης (21 Μαρτίου).



1.
(διδακτική αξιοποίηση του ποιήματος "Κυκλάμινο")
2.
(η "Ειρήνη", μόνο στίχοι)
3.
(εξαιρετική προσέγγιση της Μαρίας)
4.
(υπέροχη προσέγγιση των 4 εποχών μέσα από την ποίηση του Γιάννη Ρίτσου)
5.
("Καλοκαίρι", στη μέση της ανάρτησης)
6.
(άλλη μία πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση)
7.
("Αν όλα τα παιδιά της γης": εξαιρετική προσέγγιση)
8.
("Αν όλα τα παιδιά της γης": άλλη μία πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση)
&
(μία ομαδική κατασκευή)
9.
("Κουβέντα με ένα λουλούδι": η υπέροχη προσέγγιση της Μαρίας)
10.
(τρόπος διδασκαλίας της ποίησης στο Νηπιαγωγείο και στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού)
11.
(επιλογή ποιημάτων, κατάλληλων για το Νηπιαγωγείο και τις 
πρώτες τάξεις του Δημοτικού)
12.
(γράμματα για την ανασύνθεση του ονόματος του ποιητή)

14 Μαρ 2018

Μαντεψιές... τρισδιάστατων σχημάτων: ένα άρθρο της Γεωργίας Μουντζούρη

Ακολουθεί ένα άρθρο της εξαιρετικής συναδέλφου Γεωργίας Μουντζούρη με βάση το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Χίλια ευχαριστώ, Γεωργία μου. Είναι μεγάλη τιμή για μένα να δημοσιεύω εργασίες σου.

Βρείτε τα υπόλοιπα άρθρα της Γεωργίας ΕΔΩ.

Μαντεψιές...τρισδιάστατων σχημάτων

Στην παρούσα ανάρτηση θα παρουσιάσουμε 2 δραστηριότητες αναγνώρισης των γεωμετρικών στερεών.

ΣΤΟΧΟΣ
Αναγνώριση αντικειμένων ως προς το σχήμα τους με βάση τα γενικά τους χαρακτηριστικά,  μέσω των λεκτικών περιγραφών και της αφής.

ΥΛΙΚΑ
-Αντικείμενα καθημερινής χρήσης (κουτιά διαφόρων μεγεθών, σχημάτων και χρωμάτων).
-Ένα μεγάλο κουτί όπου τοποθετούνται όλα τα αντικείμενα.
-Ένα σκουρόχρωμο μαντήλι.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Προσέχουμε ώστε κάθε σχήμα να παρουσιάζεται σε μία ποικιλία μορφών (πιο ψηλά-πιο κοντά, με μεγαλύτερη-μικρότερη βάση), ώστε να εκμηδενίσουμε τη στερεότυπη μορφή των σχημάτων, την αναγνώριση δηλαδή, κάποιων σχημάτων με μόνο μία συγκεκριμένη μορφή (δείτε σχετικά: https://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2018/01/blog-post_18.html).

1° παιχνίδι
1ο στάδιο: Τα παιδιά που δεν παίζουν, κλείνουν τα μάτια τους. Το παιδί-παίκτης επιλέγει ένα αντικείμενο από το κουτί.

Το παρατηρεί πολύ καλά, έτσι ώστε να θυμάται όλες τις λεπτομέρειές του. Έπειτα, το κρύβει σ' ένα σημείο της αίθουσας, ώστε να μην φαίνεται.


 2ο στάδιο: Αμέσως μετά, τα παιδιά που δεν παίζουν ανοίγουν τα μάτια τους και ακούνε με προσοχή την περιγραφή του αντικειμένου από τον παίκτη. Οι λεπτομέρειες που δίνει πρέπει να είναι όσο το δυνατόν περισσότερες και ακριβείς (πόσες κορυφές έχει, πόσες ακμές, τι σχήμα βρίσκεται στη βάση του αντικειμένου κτλ.).

3ο στάδιο: Μετά την περιγραφή, κάθε παιδί πηγαίνει με τη σειρά του στον παίκτη και του λέει -προσπαθώντας να μην τον ακούσουν οι υπόλοιποι- τι σχήμα έχει το αντικείμενο που επέλεξε. Ο παίκτης επιβεβαιώνει ή απορρίπτει την απάντηση, χωρίς όμως, να ονομάζει το στερεό.



4ο στάδιο: Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία και μαντέψουν όλα τα παιδιά, ο παίκτης επιστρέφει στην παρεούλα και δείχνει το αντικείμενο που διάλεξε. Τα υπόλοιπα παιδιά-ελεγκτές κρίνουν εάν ο παίκτης το περιέγραψε σωστά. Τι θα μπορούσε να αναφέρει επιπλέον, ώστε να αναγνωρίσουν το αντικείμενο πιο εύκολα; Γιατί μπερδεύτηκαν; Ποια σημαντική πληροφορία δεν ανέφερε;

2° παιχνίδι
1ο στάδιο: Ο παίκτης είναι καθισμένος και έχουμε κλείσει τα μάτια του με ένα μαντήλι. Ένα δεύτερο παιδί επιλέγει κάποιο αντικείμενο από αυτά που διαθέτουμε και το τοποθετεί στις παλάμες του. Τα υπόλοιπα παιδιά παρακολουθούν τη διαδικασία, χωρίς να αποκαλύψουν το σχήμα του αντικειμένου.
2ο στάδιο: Καλούμε τον παίκτη να ψηλαφίσει το αντικείμενο σε όλη του την επιφάνεια, ώστε να το αναγνωρίσει.


Ο παίκτης προσπαθεί να καταλάβει ποιο στερεό είναι

Αν ο παίκτης δυσκολεύεται, κάνουμε υποβοηθητικές ερωτήσεις σε επιμέρους στοιχεία του σχήματος, όπως:
-Έχει κορυφή;
-Έχει έδρα;
-Τι σχήμα είναι η έδρα του;
-Έχει ακμές; Πόσες ακμές έχει;

Δίνουμε επίσης, προσοχή σε αντικείμενα που δεν είναι, αλλά μοιάζουν με κάποιο συγκεκριμένο σχήμα. Για παράδειγμα, αν αναγνωρίσουν το καπελάκι των πάρτι ως κύλινδρο, ζητάμε να αποσαφηνίσουν τι από τα δύο συμβαίνει: "είναι κύλινδρος ή μοιάζει με κύλινδρο;" (για περισσότερα: https://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2018/01/blog-post_18.html).

3ο στάδιο: Ο παίκτης αφαιρεί το μαντήλι και ελέγχει την ορθότητα ή όχι της απάντησής του. Εξηγεί τι ήταν αυτό που το βοήθησε ή τον δυσκόλεψε να βρει τη σωστή απάντηση.



Γεωργία Μουντζούρη,
νηπιαγωγός, MEd
mountgeo@ath.forthnet.gr
fb: georgia.mountzouri

13 Μαρ 2018

Εβδομάδα Εθελοντισμού "Νοιάζομαι και Δρω" (12 έως 18 Μαρτίου 2018): Το "παζλ" του εθελοντισμού

Για την εβδομάδα εθελοντισμού στα πλαίσια του προγράμματος "Νοιάζομαι και Δρω" (12 έως 18 Μαρτίου 2018), τα τριτάκια μου φιλοτέχνησαν ένα μοναδικά συγκινητικό "παζλ για τον εθελοντισμό". 

Οι υπόλοιπες αναρτήσεις για το "Νοιάζομαι και Δρω" βρίσκονται ΕΔΩ.




Ακολουθούν τα templates με τις βασικές έννοιες που "συμπορεύονται" με την έννοια "εθελοντισμός" και ένα παράδειγμα template puzzle.





Προτάσεις για templates puzzle:
1.
(εξαιρετική συλλογή από templates)
2.
3.


11 Μαρ 2018

Θεατρικό για καλοκαιρινή γιορτή: "Το ομορφότερο πράγμα του κόσμου" (της Ιωάννας Κυρίτση-Τζιώτη)

Ακολουθεί πρόταση για καλοκαιρινή γιορτή της αγαπημένης Ιωάννας Κυρίτση-Τζιώτη από το βιβλίο της 
"Το ομορφότερο πράγμα του κόσμου".





Τις  υπόλοιπες 25 αναρτήσεις του ιστολογίου με θεατρικά για την καλοκαιρινή γιορτή θα τις βρείτε ΕΔΩ.

Ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ στη συγγραφέα 
για την αποστολή του θεατρικού.

ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ βασισμένη στο βιβλίο: 
«Το ομορφότερο πράγμα του κόσμου»
της Ιωάννας Κυρίτση-Τζιώτη, 
εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
(Το λουλούδι της φασολιάς ή Το φτέρνισμα του βασιλιά)


Ένας βασιλιάς έχει  μια περίεργη αρρώστια. Φτερνίζεται ακατάπαυστα. Η διάγνωση των γιατρών λέει πως πάσχει από μια αλλεργία σε κάθε τι που βγαίνει από το χώμα. Φυτό, λουλούδι, σπόρο κ.λ.π. Για να απαλλαγεί από το ενοχλητικό φτέρνισμα, διατάζει να ξεριζώσουν κάθε τι πράσινο στη χώρα του, επιβάλλοντας βαριές τιμωρίες σε όποιους παρακούσουν τις διαταγές του. Πραγματικά η υγεία του βελτιώνεται, αλλά ο λαός του υποφέρει αναγκασμένος να ζει φτωχός και στερημένος από τα προϊόντα, αλλά και από την ομορφιά και γαλήνη που χαρίζει η ομορφιά των δέντρων και των λουλουδιών.

Εν τω μεταξύ το κοριτσάκι που γεννά η βασίλισσα μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον τσιμεντένιο και γυμνό από πράσινο, χρώματα και αρώματα. Ώσπου μια μέρα η βασιλοπούλα, στον κόρφο ενός κοιμισμένου παραγιού, βοηθού στην κουζίνα, ανακαλύπτει ένα κλαδάκι ανθισμένης φασολιάς. Ξελογιασμένη από την ομορφιά του και θεωρώντας πως είναι το πιο όμορφο πράγμα που έχει ως τα τώρα δει ζητά από τους γονείς της να της το φέρουν. Ο παραγιός όμως φοβούμενος την  τιμωρία του βασιλιά κάνει τον ανήξερο και δε φανερώνει πως αυτός έχει εκείνο που λαχταρά η βασιλοπούλα. 

Όταν πια η βασιλοπούλα αρρωσταίνει από την λαχτάρα της να ξαναδεί το λουλούδι και κινδυνεύει να πεθάνει, ο παραγιός εμφανίζεται με αυτοθυσία για να της σώσει τη ζωή. Φανερώνει το μυστικό του για το πώς μεγάλωσε το φυτό. Ο βασιλιάς αναγκάζεται να συμβιβαστεί με την αλλεργία του και έτσι η χώρα γεμίζει πράσινο, δίνοντας ομορφιά στις ζωές των κατοίκων.

ΡΟΛΟΙ
 Βασιλιάς, Βασίλισσα, Βασιλοπούλα,
Γιατροί, Τελάληδες, Στρατιώτες, Υπήκοοι
Μάγειροι, Βοηθός μάγειρα, Υπηρέτες

ΣΚΗΝΙΚΑ
Αίθουσα θρόνου
Γκρίζο τοπίο με προτζέκτορα

Α Σκηνή
ΑΙΘΟΥΣΑ ΘΡΟΝΟΥ
(Στην αίθουσα του θρόνου, βρίσκονται ο βασιλιάς και οι γιατροί και γύρω σωροί από χαρτομάντηλα)

Βασιλιάς
Αψού! Αψού!
Βγάλτε απόφαση αμέσως! Τι να κάνω να περάσει
με το ναι και με το ίσως υστερία μ’έχει πιάσει.

Πώς τη λένε την αρρώστια; Τι κοιτάτε τα βιβλία;
πάλι φτέρνισμα με πιάνει, δεν υπάρχει σωτηρία;

Γιατροί
Ξεροβήχουν αμήχανοι, (σε χορωδία)
Εξοχώτατε: Χμ! Χμ! Χμ!  Έχετε  ΧΟΡΤΟΑΛΕΡΓΙΑ!!!!!

1.      Γιατρός
Πάθηση είναι σπανία
κι η κατάσταση χρονία.

2.      Γιατρός
Μακριά απ΄το χορτάρι
το τριφύλλι,  το κριθάρι.

3.      Γιατρός
Απ’το πράσινο αποχή!
αλλεργία προκαλεί.

(Οι γιατροί φεύγουν, κάνοντας υποκλίσεις)
Ένας υπηρέτης μπαίνει 
και φέρνει στον βασιλιά μια πένα και ένα χαρτί

Πρέπει νόμο να θεσπίσω
ό,τι πράσινο να πνίξω!
Τούτη εδώ η αλλεργία
Καταντά ταλαιπωρία!!!
Αψού-αψού-αψού!
                        
Βασιλιάς 
(Καθισμένος στο θρόνο του γράφει 
και μεγαλόφωνα διαβάζει τη διαταγή)

Αψουυυυ! Σ’όλο το βασίλειο μου, ως την πιο μικρή γωνιά
όπου κήπος  και χωράφι, κάμπο, δάση ή πλαγιά
δέντρα πια δε θα υπάρχουν, όλα θα ξεριζωθούνε
τα λουλούδια θα κοπούνε τα χορτάρια θα καούνε.
Τούτη  την απόφαση μου, όποιος τύχει κι αψηφήσει
το κεφάλι του θα χάσει, ήλιο δε θ’ αντικρύσει.

(Σηκώνεται από το θρόνο, δίνει σε έναν υπηρέτη τη διαταγή που έχει γράψει και φεύγει από τη σκηνή)

Μπαίνουν οι τελάληδες . Καθ’ ένας λέει το ρόλο του. 
Τρέχουν προς διαφορετικές κατευθύνσεις, διαλαλούν.

Τελάληδες
            1.       
Ακούσατε, ακούσατε σ’όλη την πολιτεία
ο βασιλιάς μας ασθενεί, με ασθένεια σπανία.
 Το πράσινο ευθύνεται, αυτό είναι η αιτία
Ολημερίς φτερνίζεται έχει: χορταλεργία.

            2.       
Ακούσατε, ακούσατε! Διαταγή υπάρχει
Κάθε φυτό να αφανιστεί, χορτάρι, βλίτο, στάχυ.
Οι σπόροι θα κατασχεθούν, οι ρίζες , τα ραδίκια
και οι αυλές θα στρώνονται με πέτρες και χαλίκια.

             3.       
Παντού αμέσως ν’ακουστεί
του άρχοντα η διαταγή.
Όποιος κρυφά φυτεύει
 κακό μπελά γυρεύει. 

4.
Ευθύς θα φυλακίζεται
σκληρά θα βασανίζεται
κήπο αν θα σκαλίσει,
λουλούδι αν ποτίσει.

(Οι τελάληδες φεύγουν από τη σκηνή)

Μπαίνει η βασίλισσα κρατώντας ένα κοριτσάκι μωρό
μαζί με τρεις κυρίες των τιμών.

Θα μου φύγει το κεφάλι
μου έρχεται κάτι σαν ζάλη
το μικρό μου το αγγελούδι
δε θα δει ποτέ λουλούδι.

Τα πουλιά θα ξεστρατίσουν
δε θα ' ρθουν να το κοιμίσουν.
Θεέ μου τούτη  η αλλεργία
θα μας φέρει δυστυχία.

Κυρία των τιμών
Χίλια δίκια έχεις κυρά
δίχως ρόδου μυρωδιά
δίχως γιασεμιού δροσιά
θα του λείψει η χαρά.

Κυρία των τιμών
Την Πρωτομαγιά στεφάνι
πώς θα φτιάξει το παιδάκι;
Ούτε Μάρτη δε θα βάλει
στο απαλό του το χεράκι.

   Κερασάκια στα αυτιά;     
σκουλαρίκια να κρεμάσει!
Δέντρο για να δέσει κούνια;
μια σκιά να ξαποστάσει!

Κυρία των τιμών
Το άρωμα απ΄ τα ζουμπούλια
η νυχτιά δε θα του φέρει.
Μελισσάκια, πεταλούδια
θα πετάξουν σ’ άλλα μέρη.

Το χορτάρι δε θα υπάρχει
για να παίξει βαρελάκια
και λουλούδια να μαζέυει
για να πλέκει βραχιολάκια.

Κυρία των τιμών
Λεμονιάς χρυσό καρπό
πορτοκάλι όλο υγεία
δε θα βρει  ποτέ χυμό
μες στη γκρίζα πολιτεία.

Μην τα σκέπτεσαι κυρά
ο Θεός θα βοηθήσει
το παιδί να μεγαλώσει
τη ζωή μας να φωτίσει.

Β. ΣΚΗΝΗ
ΓΚΡΙΖΟ ΤΟΠΙΟ
(Μπαίνουν στρατιώτες με βηματισμό, 
τραγουδούν κάνοντας κινήσεις γυμναστικής)

Στρατιώτες
Λίγο θέλουμε ακόμα
 άγονο να μείνει χώμα
Τα λουλούδια να χαθούνε.
Τα σπαρτά να ξεραθούνε.
Χέρσα να γενούν τα δάση,
Άδεντρη να μείνει η πλάση

(Φεύγουν από τη σκηνή συντεταγμένοι)

(Μπαίνουν οι υπήκοοι κουρελιασμένοι και λυπημένοι στη σκηνή. Περιφέρονται μιλάνε και τραγουδούν).

1.      Υπήκοος
Μες στην άχαρη ζωή μας είχαμε παρηγοριά
τα λουλούδι τα ανθισμένα, τη φωνή απ’τα πουλιά.

2.      Υπήκοος
Το χωράφι το οργωμένο, έδινε χρυσό καρπό.
Τώρα  μένει ερημωμένο, το ψωμί πια λιγοστό.

3.      Υπήκοος
Τα μελίσσια πήραν δρόμο, γύρη δεν υπάρχει στάλα
  τα παιδιά ούτε κλαράκι δεν πηγαίνουν στη δασκάλα.

4.      Υπήκοος
                 Οι γεωργοί που τα παιδιά τους να χορτάσουν 
δε μπορούν
Καταντήσανε ζητιάνοι  και τον βασιλιά μισούν.

Τραγούδι 
(πάνω στο ρυθμό της Φραγκοσυριανής, χορεύουν χασάπικο)

Δίχως πράσινο μια στάλα που  ομορφαίνει τη ζωή
κάθε μέρα είναι μαύρη, χωρίς χρώματα, πικρή. (δις)

Μήτε  ο ήλιος δεν αντέχει να περνάει από δω
μόνο  σύννεφα μαυρίλα, καταχνιά στον ουρανό. (δις)

Του μονάρχη η αλλεργία,  δίχως λόγο κι αφορμή.
Το χαμόγελο έχει σβήσει,  κι όλους μας ταλαιπωρεί. (δις)

ΣΚΗΝΗ - ΑΙΘΟΥΣΑ ΘΡΟΝΟΥ
Βασιλιάς και βασίλισσα χαρούμενοι 
κρατούν αγκαλιά μια κούκλα (μωρό)

Βασιλιάς
Έπιασε η θεραπεία, νίκησα την αλλεργία.
Η χαρά μου είναι τόση που η κόρη μου έχει δώσει.
Φτέρνισμα πια δε με πιάνει,  η αρρώστια μου έχει γιάνει!

Μουσική

Φεύγουν ο βασιλιάς και η βασίλισσα.

Μπαίνουν πάλι οι υπήκοοι
1.      Υπήκοος
Η μικρή βασιλοπούλα, μέρα, μέρα μεγαλώνει.
Ούτε ρόδο έχει μυρίσει, ούτε άκουσε αηδόνι.

2.      Υπήκοος
Τριγυρίζει λυπημένη,  μες τις αδειανές αυλές.
Ήλιο της ποτέ δε βλέπει , μόνο γλάστρες αδειανές.

Φεύγουν, μπαίνει η βασιλοπούλα (που έχει γίνει μια όμορφη νέα κοπέλα), φοράει ένα στεφάνι από ψεύτικα λουλούδια στα μαλλιά και στον ώμο της έχει ένα ψεύτικο πουλί, 
(ή κάποιοι ντυμένοι πουλιά, λουλούδια, στέκονται ακίνητοι γύρω της, ανεβασμένοι μέσα σε γλάστρες).
Παίζει με μια μπάλα.


Βασιλοπούλα
Έχω όμορφα παιγνίδια
όσα θέλω έχω στολίδια
μα όλα γύρω είναι γκρίζα
τσιμεντένια, μοιάζουν ίδια.

Έχω αηδόνια κουρδιστά
ψεύτική βγάζουν λαλιά
και λουλούδια μεταξένια
άοσμα, βαλσαμωμένα

4  φίλες της βασιλοπούλας
Τέσσερα κοριτσάκια κρατάνε δυο βιβλία 
με εικόνες λουλουδιών και δέντρων

1ο Κοριτσάκι
Τι χαρά, τι ευτυχία
όλα μοιάζουν με μαγεία
δείτε πράσινα λιβάδια
πεταλούδες και σκαθάρια.

2ο Κοριτσάκι
Πω! Πω! Δέντρα! Και δάση!
Χρώματα γεμάτη  η πλάση!
Πεύκα με πευκοβελόνες
 πλαγιές, κάμποι,  ελαιώνες.

3ο Κοριτσάκι
Τον αέρα καθαρίζουν
οξυγόνο μας χαρίζουν
τη ματιά μας ξεκουράζουν
την ατμόσφαιρα ευωδιάζουν.

4ο Κοριτσάκι
Μου είπε εμένα η γιαγιά
είχε μια τριανταφυλλιά
ανθισμένη στο μπαλκόνι
σαν βελούδινο σεντόνι.

Η μπάλα της βασιλοπούλας, κυλάει πίσω από ένα βραχάκι –γλάστρα, όπου μισοκοιμάται ο βοηθός του μάγειρα που έχει στο αυτί του ένα λουλούδι φασολιάς.

Βασιλοπούλα
(Σταματάει ξαφνιασμένη 
και σκύβει πάνω από το κοιμισμένο αγόρι)

Τι είναι τούτο, που μυρίζει
ίδιο δεν ξανάδα άλλο
Χρυσαφένιο δε μου μοιάζει
Γυάλινο το  δίχως άλλο.

Λεπτό διάφανο σαν δάκρυ
με κλωστές μικρές στην άκρη
πράγμα μαγικό φαντάζει
τη ματιά μου συναρπάζει

Το αγόρι ξυπνά και τρομαγμένο φεύγει τρέχοντας κρύβοντας το λουλούδι μέσα στο πουκάμισο του


ΣΚΗΝΗ
ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ
Η βασιλοπούλα, ωχρή αναστενάζει λυπημένα. 
Δίπλα της υπάρχουν κουτιά με δώρα και παιχνίδια.
Θέλω να μου φέρετε το ομορφότερο πράγμα στον κόσμο

Μπαίνουν οι μάγειροι και οι μαγείρισσες.

1.      Μάγειρας
Το κορίτσι με το νου του στο πανέμορφο λουλούδι
έχασε χαρά και κέφι, για φαΐ, χορό, τραγούδι.
τα παιχνίδια και τα δώρα, τα ακριβά βασιλικά
αδιάφορη κοιτάζει με σφιγμένη την καρδιά.

2.      Μάγειρας
Με την όρεξη κομμένη γρήγορα θα αρρωστήσει
στο κρεβάτι ξαπλωμένη ούτε θέλει να μιλήσει.
Οι γονείς της τη ρωτάνε να τους πει τι πεθυμάει.
Τους κοιτάζει βουρκωμένη, μόνη της παραμιλάει.

3.      Μάγειρας
Το πιο όμορφο ζητάει, μα δεν ξέρει να το πει.
Σαν γεννήθηκε λουλούδι, ούτε χόρτο είχε δει.

4.      Μάγειρας
Στους γονείς της που με πόνο την κοιτάζουν ταραγμένοι
    Ολοένα γι αυτό λέει κι αυτοί στέκουν σαστισμένοι.

5.      Μάγειρας
Φέρτε μου μόνο εκείνο που έχει κρύψει ο παραγιός
μέσα στο πουκάμισο του, να μου φύγει ο καημός.

Φεύγουν οι μάγειρες και η βασιλοπούλα μένει 
ξαπλωμένη στη σκηνή.

Ο βασιλιάς στο θρόνο διατάζει τον υπηρέτη του.

Βασιλιάς
Πείτε  να έλθει εδώ αμέσως
της κουζίνας ο βοηθός
εξηγήσεις να μου δώσει
για το πότε και το πώς.

Ο υπηρέτης ή δυο υπηρέτες φέρνουν τον παραγιό που φοβισμένος γονατίζει μπροστά στο βασιλιά.

Βασιλιάς (άγριος)
Τι είναι αυτό που έχεις κρυμμένο
μες στον κόρφο φυλαγμένο;
Μίλα μην καθυστερήσεις,
άμα θες κι άλλο να ζήσεις.


Βοηθός μάγειρα
Βασιλιά μου πώς πιστεύεις πως ο άμοιρος εγώ
μπορώ τάχα να κρατάω έναν σπάνιο θησαυρό;

Ο Βασιλιάς τον διώχνει απότομα και μένει συλλογισμένος.

ΣΚΗΝΗ
ΑΙΘΟΥΣΑ ΘΡΟΝΟΥ
Η Βασιλοπούλα ξαπλωμένη με τη βασίλισσα και τον βασιλιά δίπλα της. Γιατροί μπαίνουν στη σκηνή πλησιάζουν τη βασιλοπούλα και λένε καθένας ξεχωριστά και σαν χορωδία.

1. Γιατρός
Δυστυχώς η επιστήμη λύση δε μπορεί  να δώσει
την αρρώστια της ψυχής της δε μπορεί να ξεριζώσει.

2. Γιατρός
Σπάνια είναι η νόσος, δύσκολη η ίαση της
      η βασιλοπούλα πρέπει να ανοίξει την ψυχή της.

Βοηθός του μάγειρα (σε μια γωνιά της σκηνής)
Νιώθω τόση αγωνία
δε μπορώ την αδικία
το κορίτσι κινδυνεύει
πανικός με κυριεύει.

Η σιωπή μου τη σκοτώνει
η ζωή της τελειώνει
πρέπει να φανερωθώ
κι ας σκληρά τιμωρηθώ!

Ο βοηθός του μάγειρα σηκώνεται και  βιαστικός  γονατίζει μπροστά στο βασιλιά που αμέσως αρχίζει να φτερνίζεται.

Βοηθός Μάγειρα
Βασιλιά μου τώρα αμέσως  την αλήθεια θα σου πω
Το κορίτσι δεν αντέχω να χαθεί απ’τον καημό.

(βγάζει από τον κόρφο του το λουλούδι)

Το μικρό τούτο λουλούδι, της φτωχής της φασολιάς
είδε η κόρη σου στη τύχη κι από τότε μη ρωτάς.
Από όσα ως τα τώρα, μες την χώρα σου έχει δει
το ομορφότερο φαντάζει κι η καρδιά της το ποθεί.

Βασιλιάς
Αψού! Αψού! Τιιιιι; Πάρ΄το ! Πάρ΄το
Ξουτ! Ξουτ! Ξουτ!   καταραμένο.
Πού το είχες τρυπωμένο;

Βοηθός Μάγειρα
Κύλησε ένα σποράκι φύτρωσε μια φασολιά
κι ήταν τόσο ομορφούλα, που δε μου ΄κανε καρδιά
μόνος να την ξεριζώσω, τους χυμούς της να φιμώσω
δυο κουβάδες με νεράκι, λίγο χώμα στη γωνιά
έγινε μικρό δεντράκι έβγαλ’ άνθη στα κλαδιά.

Βασιλιάς
Αψού! Αψού!
Στη κρεμάλα θα σε στείλω……..

(Η βασιλοπούλα σηκώνεται και παίρνει το λουλουδάκι της φασολιάς - Μιλάει στον βοηθό)

Βασιλοπούλα
Σ’ ευχαριστώ από καρδιάς για την αυτοθυσία
Με τη γενναία πράξη σου βρήκα την  ευτυχία.

(Ο Βασιλιάς χαμογελαστός φτερνίζεται και διατάζει)

Βασιλιάς
Αψού! Αψού!
Ωχ! Νάτο το καταραμένο!
Δεν περνά το σιχαμένο!
Όμως θα το υπομείνω
και απτόητος θα μείνω.

Ας σκεφτώ και τον λαό μου,
Το κορίτσι το γλυκό μου
φύση δίχως πρασινάδα
χάνει κάθε νοστιμάδα.

Πράσινο βάλτε για ομορφιά!
Φυτέψετε  λουλούδια
Η κόρη βρήκε γιατρειά
αρχίστε τα τραγούδια.

Όλοι στη σκηνή  χορεύουν τραγουδώντας.
(Πάνω στη μουσική "Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες")

Η φύση απλόχερα μας θρέφει σε όλους δίνει τη χαρά
θα τη χαρίσουμε σαν  προίκα εμείς στην άλλη τη γενιά.
Όταν η πλάση λουλουδιάζει Άνοιξη έρχεται ξανά
Ο νιός την κόρη αγκαλιάζει, ρόδα γεμίζει η γειτονιά.
Τα χέρια δώστε αδελφωμένοι, η μάνα γη να αναστηθεί
Κάθε  χωράφι να καρπίσει γλυκό ψωμί για να ψηθεί.

Η φύση απλόχερα……..

Τέλος.


ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Google Ranking

ΟNLINE USERS

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ