Αναγνώστες

Στην περίπτωση που κάποιος από τους συνδέσμους που προτείνονται στο ιστολόγιο δεν είναι ενεργός ή είναι εσφαλμένος, μπορείτε να με ενημερώνετε είτε μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος είτε μέσω σχολίου. Ευχαριστώ.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΗΣ ΥΛΙΚΟΥ

Στον σύνδεσμο που ακολουθεί θα βρείτε τις οδηγίες εκτύπωσης του υλικού του ιστολογίου.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/p/blog-page_18.html

ΟΔΗΓΟΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

Για να αναζητήσετε θεματικές ενότητες, δείτε πρώτα στο πλάι του ιστολογίου, στο μενού ΕΤΙΚΕΤΕΣ. Διαλέξτε το θέμα που σας ενδιαφέρει. Κλικάρετε δύο φορές και στην οθόνη που θα εμφανιστεί, δείτε όλες τις σχετικές αναρτήσεις. Σε κάθε σελίδα μπορείτε να δείτε μέχρι 10 αναρτήσεις για το κάθε θέμα. Για να μπορέσετε να δείτε και τις υπόλοιπες αναρτήσεις για το θέμα που σας ενδιαφέρει, επιλέξτε Παλαιότερες Αναρτήσεις.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ (ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ)

Σχετικά με την αναδημοσίευση:

Αγαπητοί συνάδελφοι και γονείς, όλο το υλικό που έχει το όνομά μου και την υπογραφή του ιστολογίου "Δραστηριότητες, παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό για το Νηπιαγωγείο & το Δημοτικό" είναι ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ και προς ελεύθερη προσωπική χρήση για όλους. Ωστόσο απαγορεύεται η εμπορική του εκμετάλλευση, δηλαδή να χρησιμοποιηθεί υλικό που έχω φτιάξει εγώ για να κερδοσκοπήσει κάποιος είτε μέσω του υλικού αυτού καθεαυτού, είτε μέσω διαφημίσεων (το κείμενο το δανείστηκα από τη συνάδελφο Ιωάννα Χατσίκου).

Επίσης, παρακαλώ όποιον θέλει να κάνει αναφορά στο περιεχόμενο των αναρτήσεων, να αναρτήσει τον ΣΥΝΔΕΣΜΟ από τη γραμμή URL της κάθε ανάρτησης και ΟΧΙ ΑΥΤΟΥΣΙΟ το περιεχόμενο της ανάρτησης ΜΕ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ - ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ. Ευχαριστώ πολύ για τη συνεργασία.

ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ SLIDESHARE ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ

Όλες οι αναρτήσεις του ιστολογίου από την ιστοσελίδα του Slideshare έχουν επικαιροποιηθεί και έχουν μεταφερθεί πλέον στο προσωπικό μου drive ως νέοι σύνδεσμοι και βεβαίως το υλικό είναι διαθέσιμο δωρεάν.

Θα ήταν για μένα εξαιρετική τιμή, αν θέλατε να γίνετε μέλη στη Δημόσια Ομάδα στο Facebook που διαχειρίζομαι, με το όνομα "Μία τάξη, μία καρδιά, ένα όνειρο", για να ενημερώνεστε για τις πιο πρόσφατες αναρτήσεις, να γνωρίζετε τη δουλειά σπουδαίων συναδέλφων και να αναρτάτε όσες όμορφες δημιουργίες και ιδέες έχετε. Σας ευχαριστώ πολύ.

Τάνια Μάνεση

https://www.facebook.com/groups/212648049523134


2 Ιαν 2016

Φύλλα εργασίας γραφής για τους αριθμούς 1 έως 10

Από την εξαιρετική εκπαιδευτική ιστοσελίδα http://www.greatschools.org/gk/worksheets/learning-9/ ακολουθούν φύλλα εργασίας γραφής για τους αριθμούς 1 έως 10. Παρόμοια φύλλα γραφής για τους 10 πρώτους αριθμούς θα βρείτε επίσης στον σύνδεσμο

ΦΥΛΛΑ ΓΡΑΦΗΣ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ 1 ΕΩΣ 10













Προσεγγίζοντας τις συλλαβές και τον συλλαβισμό για το Νηπιαγωγείο: 27 χρήσιμες συνδέσεις και προτάσεις δραστηριοτήτων

Ακολουθούν χρήσιμες συνδέσεις και προτάσεις για την προσέγγιση της διδασκαλίας βασικών συλλαβών στο Νηπιαγωγείο.


1.
http://enabloggiatosxoleio.gr/2015/10/%CF%84%CE%B1-%CF%83%CF%80%CE%B9%CF%84%CE%AC%CE%BA%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%B9%CF%82-%CF%83%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%B2%CE%AD%CF%82/
(εξαιρετικό pdf αρχείο με όλες τις συλλαβές από όλα τα γράμματα για γλωσσικά παιχνίδια και εξάσκηση με τα σπιτάκια των συλλαβών)
2. http://protakia1n.blogspot.gr/2011/11/2_416.html
(η "ρόδα" των συλλαβών)
3. http://blogs.sch.gr/ankarath/2011/01/25/%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%87%CF%8C%CF%82-%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AC%CF%84%CF%89%CE%BD/
(ο τροχός των συλλαβών)
4.
(συλλαβές του Ν)
5. http://kindergartenideas-sofia.blogspot.gr/2015/01/2014-2015.html
(τα σπιτάκια των συλλαβών στο τέλος της ανάρτησης)
6.
https://paoakaimaresi.blogspot.com/2018/08/blog-post_16.html
(παιχνίδι συλλαβών με τρενάκια)
7.
https://emathisi.weebly.com/kappaalpharhotauepsilonlambdaepsilonsigma-alphanualphagammanuomegasigmaetasigma.html
(καρτέλες συλλαβών για όλα τα γράμματα)
8. http://3nipkounoupidianwn.weebly.com/alpharhochiiotakappa942/category/gammalambda974sigmasigmaalpha2ba5441f05
(εξαιρετική πρόταση παιχνιδιού για τις συλλαβές με ζάρι, προς το τέλος της ανάρτησης)
9.
https://www.slideshare.net/epapadi/httpblogsschgrgoma-httpblogsschgrepapadi-123600483
10.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2014/02/blog-post_2.html
(ο συλλαβο-κλόουν και άλλές χρήσιμες συνδέσεις για γλωσσικά παιχνίδια με τις συλλαβές)
11. http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/12/blog-post_4145.html
(οι συλλαβές ΨΑ, ΨΩ, ΨΥ)
12.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.com/2013/12/blog-post_13.html
(οι συλλαβές ΞΙ, ΞΥ)
13.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/11/blog-post_3040.html
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/08/10_9.html
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/02/blog-post_2921.html
(οι συλλαβές, ΔΑ, ΔΕ, ΔΙ, ΔΟ)
14.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/11/blog-post_9572.html
(οι συλλαβές ΚΑ, ΚΟ, ΚΙ)
15.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/08/blog-post_23.html
(οι συλλαβές ΜΑ, ΜΕ, ΜΗ)
16.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/08/blog-post_6876.html
(οι συλλαβές, ΖΑ, ΖΥ, ΖΟΥ)
17.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/07/7_27.html
(οι συλλαβές ΓΑ, ΓΕ, ΓΙΑ, ΓΡΑ)
18.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/07/6.html
(οι συλλαβές ΒΑ, ΒΗ, ΒΙ)
19.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/06/blog-post_14.html
(οι συλλαβές ΤΑ, ΤΟ, ΤΕ)
20.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/05/blog-post_1894.html
(οι συλλαβές ΡΟ, ΡΑ, ΡΙ & οι συλλαβές ΣΟ, ΣΑ, ΣΕ)
21.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/04/blog-post_4656.html
(οι συλλαβές ΛΑ, ΛΕ, ΛΙ)
22.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/02/blog-post_16.html
(οι συλλαβές ΜΑ, ΜΟ, ΜΕ)
23.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2012/12/blog-post_5381.html
(οι συλλαβές ΠΑ, ΠΟ, ΠΙ)
24.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2012/12/blog-post_21.html
(οι συλλαβές ΧΑ, ΧΕ, ΧΟ)
25.
Πρόταση με τα σπιτάκια των συλλαβών: στην καμινάδα τοποθετούμε το κεφαλαίο γράμμα και σε καθένα από τα παράθυρα το αντίστοιχο πεζό και το φωνήεν, με το οποίο θέλουμε να δομήσουμε τη συλλαβή.
Παράδειγμα:

26.
Το λουλούδι των συλλαβών: στο κέντρο του λουλουδιού τοποθετούμε το πεζό γράμμα, με το οποίο θέλουμε να ασχοληθούμε και περιμετρικά, στα πέταλα του λουλουδιού, τοποθετούμε τα φωνήεντα.
Παράδειγμα:

27.
Ο χιονάνθρωπος των συλλαβών: στο καπέλο του χιονάνθρωπου τοποθετούμε το κεφαλαίο γράμμα, με το οποίο θέλουμε να ασχοληθούμε, στο σώμα του βάζουμε το αντίστοιχο πεζό σύμφωνο, εναλλάσσοντας στο κάτω μέρος το φωνήεν, για να φτιάξουμε κάθε φορά τη συλλαβή.
Παράδειγμα:




Templates για τις προτεινόμενες δραστηριότητες:



Καρτέλα πεζών και κεφαλαίων γραμμάτων:




Τα Θεοφάνεια στο Νηπιαγωγείο: 8 χρήσιμες συνδέσεις, πίνακες ζωγραφικής και σελίδες ζωγραφικής

Ακολουθούν 8 χρήσιμες συνδέσεις για τα Θεοφάνεια καθώς και μια παρουσίαση διαφανειών με πίνακες ζωγραφικής και ασπρόμαυρες ζωγραφοσελίδες με θέμα τη Βάπτιση του Χριστού.


1.
http://hamomilaki.blogspot.gr/2014/01/agia-theofaneia-gia-paidia.html
(η ιστορία της βάφτισης)
2.
http://1nipkerats.blogspot.gr/2013/01/blog-post.html
(η ιστορία της βάφτισης)
3.
http://dreamkindergarten.blogspot.gr/2014/01/blog-post_3189.html
(παροιμίες για την ημέρα των Φώτων)
4.
http://mpourmpoulaki.blogspot.gr/2011/01/6.html
(η ιστορία της βάφτισης και συνοδευτική ζωγραφοσελίδα)
5.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2014/01/blog-post_5.html
(παζλ, σταυρόλεξο, ανασύνθεση της λέξης και πίνακας αναφοράς)
6.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2012/12/blog-post_3633.html
(η βάφτιση του Χριστού μέσα από έναν πίνακα ζωγραφικής με συνοδευτικό φύλλο εργασίας)
7.
http://babyradio.gr/ta-agia-theofania-vaptisi-tou-christou-ke-gia-pedia/
http://31dim-irakl.ira.sch.gr/ta-theofania.htm
(με εικονογράφηση μαθητών του Δημοτικού)
8.
https://docs.google.com/presentation/d/0B18Wv_dZdQZ5eVU1TWJmc0RMams/edit?usp=sharing&ouid=117192481623300152292&resourcekey=0-DBP7XsR2Fj1kH8INhs-5CQ&rtpof=true&sd=true
(ο σύνδεσμος για την παρουσίαση που μπορείτε να αποθηκεύσετε, κλικ στο Μενού Αρχείο, μετά Λήψη και μετά Microsoft Powerpoint). 
Στην παρουσίαση περιλαμβάνονται πίνακες ζωγραφικής και 7 ασπρόμαυρες ζωγραφοσελίδες

Ασπρόμαυρες κάρτες φωνολογικής ενημερότητας για την αλφαβήτα (πρώτο μέρος)

Ακολουθούν κάρτες για τα 12 πρώτα γράμματα της αλφαβήτας (πρώτο μέρος) με ασπρόμαυρες εικόνες αντιπροσωπευτικών λέξεων για το κάθε γράμμα.

Τις υπόλοιπες αναρτήσεις με κάρτες και συγκεντρωτικά φύλλα εργασίας για την αλφαβήτα θα βρείτε στην ετικέτα ΚΑΡΤΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΛΦΑΒΗΤΑ

Επίσης, 12 ακόμα αναρτήσεις σχετικές με την Φωνολογική Ενημερότητα θα βρείτε στον σύνδεσμο:
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/search/label/%CE%A6%CE%A9%CE%9D%CE%9F%CE%9B%CE%9F%CE%93%CE%99%CE%9A%CE%97%20%CE%95%CE%9D%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%9F%CE%A4%CE%97%CE%A4%CE%91

Ασπρόμαυρες εικόνες με αντιπροσωπευτικές λέξεις για την εξάσκηση του αρχικού φωνήματος
(α' μέρος)

Βρείτε το β΄μέρος με τις ασπρόμαυρες καρτέλες ΕΔΩ.













Καλωσορίζοντας το 2016: γράφοντας και παίζοντας με τους αριθμούς της νέας χρονιάς



Η ακόλουθη ανάρτηση προτείνει μερικά φύλλα εργασίας για τη γραφή των αριθμών της νέας χρονιάς.


Επιπλέον χρήσιμες συνδέσεις για παιχνίδια με τους αριθμούς της νέας χρονιάς θα βρείτε στην περσινή ανάρτηση στον σύνδεσμο:
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2015/01/2015_4.html














Ημερολόγιο Ιανουαρίου 2016

Χρόνια πολλά και μια ευτυχισμένη χρονιά 
εύχομαι σε όλες και όλους.

Ακολουθεί το ημερολόγιο του Γενάρη για το 2016.

Οι υπόλοιπες αναρτήσεις για τον Ιανουάριο βρίσκονται ΕΔΩ (ως ευρετήριο αναρτήσεων)





1 Δεκ 2015

Εικονόλεξο για το ποίημα "Δεκέμβρης" (της Ιωάννας Κυρίτση-Τζιώτη)

Ακολουθεί το εικονόλεξο για το εξαιρετικό ποίημα της Ιωάννας Κυρίτση-Τζιώτη. 

Οι στίχοι έχουν ως εξής:

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ

Ο Δεκέμβρης τελευταίος μες στου χρόνου το τρενάκι,
φορά γάντια, κασκόλ, σκούφο, μα κρυώνει σαν παγάκι.
Πάπλωμα θέλει, στο τζάκι δυνατή φωτιά να τρίζει
τσάι πίνει σαν το βράδυ, σπίτι του νωρίς γυρίζει.
Δέντρο κουβαλά στο σπίτι, το στολίζει με φωτάκια
στην κορφή αστέρι βάζει, καμπανούλες, αγγελάκια.
Στην κουζίνα κουραμπιέδες, σαν λευκά βουνά στοιβάζει
γούρια αγοράζει ρόδια, βασιλόπιτα ετοιμάζει.
Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη

Οι υπόλοιπες αναρτήσεις για τον Δεκέμβριο βρίσκονται 
στον σύνδεσμο:

ΕΙΚΟΝΟΛΕΞΟ







30 Νοε 2015

Χριστουγεννιάτικο παιχνίδι απαρίθμησης και πρόσθεσης με ζάρια (από τη Γεωργία Μουντζούρη)

Χριστουγεννιάτικο παιχνίδι απαρίθμησης 
και πρόσθεσης με ζάρια 


Η δραστηριότητα που θα περιγραφεί παρακάτω, σχετίζεται με την απαρίθμηση μιας  συλλογής  αντικειμένων  καθώς  και την  πράξη  της  πρόσθεσης.  Ο  όρος "απαρίθμηση" (enumeration) χρησιμοποιείται για να περιγράψει το συντονισμό της ακολουθίας  των  αριθμολέξεων  σε  μια συλλογή  ορατών αντικειμένων" (Καφούση  &  Σκουμπουρδή, 2008, σελ.  67). Για να απαριθμήσουν  τα  νήπια μια συλλογή αντικειμένων υπάρχουν 3 προαπαιτούμενα (ό.π., 2008): 
1). Τη γνώση της ακολουθίας των ονομάτων των αριθμών στη σωστή σειρά. 
2). Την αντιστοίχιση κάθε αντικειμένου της συλλογής με μία μόνο αριθμολέξη. 
3). Τη διατήρηση των αντικειμένων που έχουν απαριθμηθεί και αυτών που δεν έχουν.  

Όσον  αφορά  την  πράξη  της  πρόσθεσης  πολλές  έρευνες πιστοποιούν  ότι  "τα παιδιά  δεν  καταλαβαίνουν  τις συνέπειες της  πρόσθεσης  αριθμών  έστω  και ελάχιστα μεγαλύτερων, όπως το 2+2, μέχρι την ηλικία των 4 ή 5 χρόνων" (Siegler, 2002). 

Η πιο δημοφιλής στρατηγική που χρησιμοποιούν τα παιδιά μικρών ηλικιών για  να  προσθέσουν  είναι  τα  μέτρημα  με τα δάχτυλα  και  δευτερευόντως  το μέτρημα με αφετηρία τον μεγαλύτερο προσθετέο. Η χρήση των δαχτύλων είναι απολύτως φυσιολογική σ' αυτή την ηλικία και σε καμία περίπτωση τα παιδιά δεν πρέπει  να  αποθαρρύνονται  να  τα χρησιμοποιούν. Μέσα  από  τις δραστηριότητες/παιχνίδια που  θα περιγραφούν παρακάτω,  μπορούν  να ενισχυθούν οι συγκεκριμένες δεξιότητες. 

ΣΤΟΧΟΙ 
-Απαρίθμηση και δημιουργία μικρών συλλογών  
-Αναγνώριση αριθμητικών συμβόλων και λέξεων
-Σύνδεση ποσοτήτων με αριθμούς, σύμβολα και λέξεις 
-Εύρεση του πληθικού αριθμού 
-Προσέγγιση της πράξης της πρόσθεσης 
-Ανάπτυξη  σχετικού  μαθηματικού  λεξιλογίου  (λ.χ.  πόσα  ακόμα,  βάζω,  και,  συν, προσθέτω, άθροισμα κτλ.). 

ΥΛΙΚΑ 
1). Ένα μεγάλο χάρτινο έλατο 
2). Μικρότερα έλατα σε μέγεθος Α4 (για τη Γωνιά των Μαθηματικών) 
2). Αστέρια με αριθμούς (έως το 30, φροντίζοντας να συμπεριλάβουμε και το μηδέν. Υπάρχει πληθώρα σχεδίων, χρωμάτων και μεγεθών στο διαδίκτυο). 
3).  Μπάλες  δέντρου  (pompoms  -  καπάκια  μπουκαλιών  -  αληθινά  στολίδια δέντρου κτλ.) 
4). Τρία ζάρια με κουκκίδες 
  

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ 
Οι κανόνες του παιχνιδιού αποφασίζονται μαζί με τα παιδιά. Έτσι, μπορούμε να διαλέξουμε ανάμεσα στις εξής εναλλακτικές: 
1). Τα αστέρια είναι τοποθετημένα ανάποδα, ώστε να μην είναι ορατά. Εδώ κρύβεται το στοιχείο της έκπληξης. Ποιο αριθμό θα αποκαλύψει ο παίκτης;  
2).  Τα  παιδιά  παρατηρούν  τους  αριθμούς  στα  αστέρια και επιλέγουν  ένα αριθμό-αστέρι.  Στην  περίπτωση  αυτή, συνήθως  διαλέγουν  αριθμούς  που γνωρίζουν (και κατά συνέπεια είναι σίγουρα ότι θα τοποθετήσουν το σωστό αριθμό στολιδιών). 
3). Μία άλλη εκδοχή είναι να τοποθετήσει ο παίκτης όσα στολίδια επιθυμεί, να τα μετρήσει και να τοποθετήσει στην κορυφή του έλατου το αστεράκι με το σωστό αριθμό.  
4). Ο/Η εκπαιδευτικός τοποθετεί στο δέντρο έναν ορισμένο αριθμό στολιδιών. 
Το παιδί που έχει κληθεί να παίξει, αναγνωρίζει την αριθμητική ποσότητα. Στη 
συνέχεια,  τοποθετούμε  στην  κορυφή  του  δέντρου  ένα αστέρι με  αριθμό μεγαλύτερο από το σύνολο των στολιδιών που έχουν τοποθετηθεί στο χάρτινο έλατο.  Αν  για παράδειγμα, τοποθετήθηκαν  8  στολίδια,  μπορούμε να τοποθετήσουμε  τον αριθμό  10.  Ο  παίκτης  πρέπει  να βρει  "πόσα ακόμα στολίδια πρέπει να τοποθετήσει στο δέντρο, ώστε τα στολίδια να είναι τόσα όσα μας δείχνει ο αριθμός" (στο παράδειγμα αυτό πρέπει να τοποθετηθούν ακόμα 2 στολίδια). 

Είναι αυτονόητο ότι οι περιγραφόμενες εναλλακτικές υλοποιούνται σταδιακά. Με  την  ολοκλήρωση  κάθε  δράσης, αναπτύσσουμε  σχετική  συζήτηση.  Δεν ξεχνάμε ότι τα παιδιά έχουν τον ρόλο του ελεγκτή και δεν είμαστε εμείς που χαρακτηρίζουμε το αποτέλεσμα ως σωστό ή όχι.  
             
Αφού εξασκηθούν τα παιδιά με αυτή τη μορφή του παιχνιδιού, σε επόμενες εφαρμογές  προχωρούμε  στη χρήση  ζαριών.  
Στο συγκεκριμένο  παιχνίδι χρησιμοποιούνται τρία ζάρια. Τα παιδιά μπορούν να εξοικειωθούν πρώτα με παιχνίδια  όπου χρησιμοποιούνται  1  ή  2  ζάρια  (λ.χ.  δραστηριότητα  με τον χιονάνθρωπο  στο  παρόν  blog:  

Παρουσιάζουμε  τα  ζάρια  στην τάξη  και  συζητάμε  τον τρόπο με  τον  οποίο  θα  μπορούσαν  να χρησιμοποιηθούν. Ενδεικτικά, κάποιες ερωτήσεις που θα μπορούν να τεθούν κατά την πρώτη παρουσίαση των ζαριών στην τάξη είναι: 

-Έχετε ξαναδεί κάτι τέτοιο; Ξέρετε πώς ονομάζεται;  
-Πού το χρησιμοποιούμε;  -Έχετε παίξει στο σπίτι σας κάποιο παιχνίδι χρησιμοποιώντας ζάρια; Σε ποιο; 
Πόσα  ζάρια  χρησιμοποιούνται  στο  παιχνίδι  αυτό;  (π.χ. στο φιδάκι  που  το γνωρίζουν τα περισσότερα παιδιά). 
-Πόσες τελείες/κουκίδες έχει κάθε ζάρι επάνω του; (δείχνουμε ότι αποτελείται από 6 έδρες και κάθε έδρα έχει διαφορετικό αριθμό από κουκκίδες κτλ.). 
-Ποιος  είναι  ο  μεγαλύτερος  αριθμός  που  μπορούμε  να φέρουμε χρησιμοποιώντας 1 ζάρι/2 ζάρια/3 ζάρια; Γιατί το νομίζετε αυτό; (στα 3 ζάρια λ.χ. 6+6+6=18). 
-Ποιος είναι ο μικρότερος αριθμός που μπορεί να προκύψει; Πώς το εξηγείτε; 
(στα τρία ζάρια 1+1+1=3). 

Το παιχνίδι ξεκινά με τον παίκτη/παίκτρια να ρίχνει διαδοχικά τα τρία ζάρια και να βρίσκει το άθροισμά τους. Για παράδειγμα, ας πάρουμε την περίπτωση όπου το πρώτο ζάρι φέρνει το ψηφίο 6, το δεύτερο το 1 και το τελευταίο το 5. 
Ο  παίκτης  απαριθμεί  την  ποσότητα  6  στο  πρώτο  ζάρι, έπειτα  συνεχίζει  την απαρίθμηση  στο  δεύτερο  ζάρι συνεχίζοντας  από  το  σημείο  που  σταμάτησε, δηλαδή 7 και τέλος, προσθέτει και τις αντίστοιχες 5 κουκκίδες στο τρίτο ζάρι, μετρώντας από εκεί που έμεινε προηγουμένως: 8-9-10-11-12, άρα το σύνολο τριών ζαριών είναι 12 τελείες.  

Σημειώνεται ότι ορισμένα παιδιά ίσως χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να εξασκηθούν στη δεξιότητα αυτή. Συχνά  μετρούν εκ νέου την ποσότητα κάθε ζαριού, ξεκινώντας  από  το  1  σε κάθε  ζάρι.  Στο  παραπάνω παράδειγμα διαβάζουν: 6 και 1 και 5 και δυσκολεύονται να βρουν το άθροισμα των τριών ζαριών μαζί. 

Αφού βρεθεί το άθροισμα των κουκκίδων των τριών ζαριών, ο παίκτης/παίκτρια τοποθετεί τα στολίδια. Τέλος, τοποθετεί το αστεράκι με τον αντίστοιχο αριθμό στην κορυφή του δέντρου. Σε όλες τις περιπτώσεις όπως έχουμε τονίσει και σε άλλες δραστηριότητες/παιχνίδια,  πραγματοποιείται  έλεγχος και διατυπώνονται συμπεράσματα από τα παιδιά και όχι από εμάς. Βοηθάμε όπου χρειάζεται θέτοντας κατάλληλες ερωτήσεις και ενθαρρύνοντάς τα να κάνουν υποθέσεις:  

Τι  θα  συνέβαινε  αν  στο  παιχνίδι  αυτό  χρησιμοποιήσουμε ένα ακόμη  ζάρι;  Οι  αριθμοί  που  θα  έφερναν  και  τα  4 ζάρια  μαζί  θα  είχαν μεγαλύτερο ή μικρότερο άθροισμα απ' ότι τα 3 ζάρια; Γιατί το πιστεύετε αυτό; 
Πώς  το  εξηγείτε;  Τι  θα  γινόταν  αν  χρησιμοποιήσαμε  2 ζάρια;  Αν χρησιμοποιήσαμε ένα μόνο ζάρι; κτλ.  
    
   
Το  ίδιο  παιχνίδι  μπορεί  να  τοποθετηθεί  στη  Γωνιά  των Μαθηματικών. Χρησιμοποιούνται  τα  ίδια  αστέρια  αλλά μικρότερα  έλατα,  ώστε  να  χωρούν στα τραπεζάκια. Τα παιδιά επιλέγουν όποιον αριθμό θέλουν και τοποθετούν τα αντίστοιχα στολίδια, ή παίζουν σε ζευγάρια, όπου ένας παίκτης τοποθετεί τον αριθμό στην κορυφή του δέντρου και ο δεύτερος συμπληρώνει τη σωστή ποσότητα (ή με όποιον άλλο τρόπο συμφωνήσουν). Τονίζουμε στα παιδιά να μην ξεχνούν να ελέγχουν το αποτέλεσμα των ενεργειών τους.      
   
   

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 
Καφούση, Σ. & Σκουμπουρδή, Χ. (2008). Τα μαθηματικά των παιδιών 4-6 ετών. Αριθμοί και χώρος. Αθήνα: Πατάκης. 
Siegler, R. (2002). Πώς σκέφτονται τα παιδιά. Αθήνα: Gutenberg. 

    Γεωργία Μουντζούρη, Med, 
Υποψ. Διδάκτορας Πανεπ. Θεσσαλίας, 
4ο Νηπιαγωγείο Νέας Σμύρνης 

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Google Ranking

ΟNLINE USERS

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ