Αναγνώστες

Στην περίπτωση που κάποιος από τους συνδέσμους που προτείνονται στο ιστολόγιο δεν είναι ενεργός ή είναι εσφαλμένος, μπορείτε να με ενημερώνετε είτε μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος είτε μέσω σχολίου. Ευχαριστώ.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΗΣ ΥΛΙΚΟΥ

Στον σύνδεσμο που ακολουθεί θα βρείτε τις οδηγίες εκτύπωσης του υλικού του ιστολογίου.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/p/blog-page_18.html

ΟΔΗΓΟΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

Για να αναζητήσετε θεματικές ενότητες, δείτε πρώτα στο πλάι του ιστολογίου, στο μενού ΕΤΙΚΕΤΕΣ. Διαλέξτε το θέμα που σας ενδιαφέρει. Κλικάρετε δύο φορές και στην οθόνη που θα εμφανιστεί, δείτε όλες τις σχετικές αναρτήσεις. Σε κάθε σελίδα μπορείτε να δείτε μέχρι 10 αναρτήσεις για το κάθε θέμα. Για να μπορέσετε να δείτε και τις υπόλοιπες αναρτήσεις για το θέμα που σας ενδιαφέρει, επιλέξτε Παλαιότερες Αναρτήσεις.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ (ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ)

Σχετικά με την αναδημοσίευση:

Αγαπητοί συνάδελφοι και γονείς, όλο το υλικό που έχει το όνομά μου και την υπογραφή του ιστολογίου "Δραστηριότητες, παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό για το Νηπιαγωγείο & το Δημοτικό" είναι ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ και προς ελεύθερη προσωπική χρήση για όλους. Ωστόσο απαγορεύεται η εμπορική του εκμετάλλευση, δηλαδή να χρησιμοποιηθεί υλικό που έχω φτιάξει εγώ για να κερδοσκοπήσει κάποιος είτε μέσω του υλικού αυτού καθεαυτού, είτε μέσω διαφημίσεων (το κείμενο το δανείστηκα από τη συνάδελφο Ιωάννα Χατσίκου).

Επίσης, παρακαλώ όποιον θέλει να κάνει αναφορά στο περιεχόμενο των αναρτήσεων, να αναρτήσει τον ΣΥΝΔΕΣΜΟ από τη γραμμή URL της κάθε ανάρτησης και ΟΧΙ ΑΥΤΟΥΣΙΟ το περιεχόμενο της ανάρτησης ΜΕ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ - ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ. Ευχαριστώ πολύ για τη συνεργασία.

ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ SLIDESHARE ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ

Όλες οι αναρτήσεις του ιστολογίου από την ιστοσελίδα του Slideshare έχουν επικαιροποιηθεί και έχουν μεταφερθεί πλέον στο προσωπικό μου drive ως νέοι σύνδεσμοι και βεβαίως το υλικό είναι διαθέσιμο δωρεάν.

Θα ήταν για μένα εξαιρετική τιμή, αν θέλατε να γίνετε μέλη στη Δημόσια Ομάδα στο Facebook που διαχειρίζομαι, με το όνομα "Μία τάξη, μία καρδιά, ένα όνειρο", για να ενημερώνεστε για τις πιο πρόσφατες αναρτήσεις, να γνωρίζετε τη δουλειά σπουδαίων συναδέλφων και να αναρτάτε όσες όμορφες δημιουργίες και ιδέες έχετε. Σας ευχαριστώ πολύ.

Τάνια Μάνεση

https://www.facebook.com/groups/212648049523134


6 Νοε 2012

Νοέμβριος στο Νηπιαγωγείο: Φύλλο Εργασίας για την Γραφή

Ως συνέχεια της ανάρτησης σχετικά με την ακροστιχίδα του Νοεμβρίου
προτείνεται
ένα φύλλο εργασίας για την εξάσκηση στα γράμματα του Νοεμβρίου. Τα παιδιά καλούνται να γράψουν την λέξη "Νοέμβριος" οριζόντια και κάθετα,
μέσα στα φύλλα του φθινοπώρου. Επίσης μετρούν τα γράμματα της λέξης "Νοέμβριος"
και γράφουν τον αριθμό μέσα στο τετράγωνο.


Φύλλο Εργασίας για την Γραφή:
Το σταυρόλεξο του Νοεμβρίου



5 Νοε 2012

Ο κύκλος του Νερού στο Νηπιαγωγείο: Διπλό Φύλλο Εργασίας για την Γλώσσα

Με αφορμή την επεξεργασία της θεματικής ενότητας "Βροχή-Νερό" (**για ακόμα 18 αναρτήσεις σχετικά με την συγκεκριμένη θεματική περιοχή, βλ. την αντίστοιχη ετικέτα στο πλάι), προτείνεται ακολούθως ένα διπλό φύλλο εργασίας, το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί όχι μόνο ως άσκηση πρώτης γραφής και ανάγνωσης αλλά και ως μέσο αξιολόγησης (μεταγνωστικά): Έχουν τα παιδιά κατανοήσει τη διαδικασία του "κύκλου του νερού"; Έχουν συνειδητοποιήσει τους βασικούς "πρωταγωνιστές" του κύκλου του νερού; Έχουν κατανοήσει την κυκλική (επαναλαμβανόμενη) διαδικασία του φαινομένου της βροχής;
Το πρώτο μέρος του φύλλου εργασίας εστιάζει στην προσπάθεια ανάγνωσης-αναγνώρισης των βασικών λέξεων που συνιστούν τον κύκλο του νερού, ενώ το δεύτερο αποτελεί προσπάθεια γραφής (αντιγραφής) των λέξεων με αναφορά στην αντίστοιχη αρίθμησή τους.

Διπλό Φύλλο Εργασίας για τον Κύκλο του Νερού
με έμφαση στην γραφή και ανάγνωση

Εκδοχή με έμφαση στην ανάγνωση

(ασπρόμαυρη εκδοχή)


Εκδοχή με έμφαση στην γραφή


(ασπρόμαυρη εκδοχή)

Μαθαίνω για το Νερό στο Νηπιαγωγείο: Δραστηριότητα Φυσικών Επιστημών

Με αφορμή την επεξεργασία του θέματος "Βροχή-Νερό", μπορούμε να συζητήσουμε με τα παιδιά για τις 3 φυσικές καταστάσεις του νερού (για επιπλέον σχετικές αναρτήσεις, βλ. την ομώνυμη ετικέτα στο πλάι). Τα παιδιά παρατηρούν τις εικόνες, κόβου και τις κολλούν στη σωστή θέση ανάλογα με την φυσική κατάσταση του νερού (υγρό, στερεό, αέριο).

Φύλλο Εργασίας για το Νερό:
Αναγνωρίζω τις φυσικές καταστάσεις του νερού



και η ασπρόμαυρη εκδοχή


Μαθαίνοντας για την Βροχή στο Νηπιαγωγείο: Δραστηριότητα Φωνολογικής Ενημερότητας

Με αφορμή την επεξεργασία του θέματος "Βροχή-Νερό", μπορούμε να ασκήσουμε, κυρίως  με δραστηριότητες προφορικού λόγου, την φωνολογική ενημερότητα των παιδιών. Χωρίζοντας τις λέξεις σε συλλαβές, χτυπώντας παλαμάκια και μετρώντας αντίστοιχα τις "παρεούλες", τα μικρά παιδιά αρχίζουν να αντιλαμβάνονται, έστω και υποτυπωδώς, την δομή του λόγου σε φωνήματα, μορφήματα, φράσεις, προτάσεις...

Παίρνοντας αφορμή από το ευγενικό αίτημα συναδέλφου για αναρτήσεις που να αφορούν την φωνολογική ενημερότητα, ο πίνακας αναφοράς που ακολουθεί δίνει την ευκαιρία να καταγράψουμε αυτό που συνήθως γίνεται μέσα στο πλαίσιο της σχολικής τάξης προφορικά. Μια τέτοια καταγραφή, αν και αρχικά μπορεί ενδεχομένως να δυσκολεύει, πιστεύω ότι βοηθά τα νήπια να κατανοήσουν ακόμα καλύτερα τον τρόπο που ο λόγος δομείται σε υποενότητες και πώς από το φώνημα φτιάχνουμε το μόρφημα (συλλαβή).

Πίνακας Αναφοράς
για την Φωνολογική Ενημερότητα:
Μετρώ τις συλλαβές




4 Νοε 2012

Η βροχή στο Νηπιαγωγείο: Δραστηριότητα Φωνολογικής Ενημερότητας

Παίζοντας με τις ομοιοκατάληκτες λέξεις


Με αφορμή την επεξεργασία του θέματος "Βροχή-Νερο" (**για επιπλέον δραστηριότητες, βλ.επίσης την αντίστοιχη ετικέτα στο πλάι), προτείνεται μια ομάδα φράσεων σχετικών με το υπό διαπραγμάτευση θέμα, που περιλαμβάνουν ομοιοκατάληκτες λέξεις. Μπορούμε ασφαλώς να επεξεργαστούμε μεμονωμένα τις λέξεις αυτές ως ζευγάρια ομοιοκατάληκτων λέξεων, αλλά θεωρώ ότι είναι καλύτερο - και ίσως πιο ενδιαφέρον - να τις ενσωματώσουμε σε ένα πλαίσιο πρότασης ή φράσης μαζί με κάποια σχετική εικονική παράσταση.

Ευχαριστώ πολύ την συνάδελφο που επικοινώνησε και πρότεινε την δημιουργία μιας τέτοιας δραστηριότητας...

Δραστηριότητα Φωνολογικής Ενημερότητας
στο Νηπιαγωγείο στο πλαίσιο της επεξεργασίας
της θεματικής ενότητας "Βροχή-Νερό"







Η γιορτή της Αεροπορίας στο Νηπιαγωγείο: Αξιοποιώντας τις Νέες Τεχνολογίες για την Γλωσσική Ανάπτυξη των νηπίων

Δημιουργία Σχηματοποιημένου Λεκτικού
Πίνακα Αναφοράς
στο λογισμικό πρόγραμμα Tagxedo

Με αφορμή την γιορτή της Αεροπορίας (για αναρτήσεις και φύλλα εργασίας σχετικα με το θέμα, βλ. ετικετα "Αεροπορία" στο πλάι), προτείνεται ένας πίνακας αναφοράς με τα βασικά μέρη του αεροπλάνου σε μορφή "σύννεφου λέξεων" που έχει δημιουργηθεί στο λογισμικό πρόγραμμα Tagxedο.

Έχουμε την δυνατότητα να αξιοποιήσουμε την ανάρτηση συνδυάζοντάς την με τον εικονογραφημένο πίνακα αναφοράς προηγούμενης ανάρτησης για τα βασικά μέρη του αεροπλάνου και ενθαρρύνοντας τα παιδιά να εντοπίσουν και να επιχειρήσουν να "διαβάσουν" τις λέξεις που εικονίζονται (συμβουλεύομενα παράλληλα τον εικονογραφημένο πίνακα αναφοράς , όπου χρειάζεται).





2 Νοε 2012

Νοέμβριος στο Νηπιαγωγείο: Αξιοποιώντας τα "σύννεφα λέξεων" για την εισαγωγή των θεματικών ενοτήτων του μήνα

Φτιάχνοντας τον εννοιολογικό χάρτη του Νοεμβρίου στο λογισμικό πρόγραμμα Wordle

Εισάγοντας τα παιδιά στις θεματικές ενότητες που πρόκειται να διαπραγματευτούμε κατά την διάρκεια του Νοεμβρίου, τα οποία μάλιστα συνήθως μπορεί να αναγράφονται και στο ημερολόγιο του μήνα, μπορούμε εναλλακτικά και συνδυαστικά (κυρίως εστιάζοντας σε δραστηριότητες προανάγνωσης) να αξιοποιήσουμε τα "σύννεφα λέξεων" που μπορούμε να έχουμε δημιουργήσει σε κάποιο σχετικό λογισμικό πρόγραμμα (βεβαίως μπορούμε να τα δημιουργήσουμε και με τα παιδιά σε μικρές ομάδες εργασίας).

Για τη συγκεκριμένη ανάρτηση έχει χρησιμοποιηθεί το λογισμικό Wordle, το οποίο είναι αρκετά εύχρηστο και πρακτικό. Στόχος είναι να "ανακαλύψουμε" τις λέξεις των θεμάτων του Νοεμβρίου, να τις εντοπίσουμε και να τις διαβάσουμε, να κάνουμε συγκρίσεις ανάμεσα στα σύννεφα, να σχολιάσουμε την φορά των γραμμάτων κάθε φορά, το πότε είναι πιο εύκολη η ανάγνωση των λέξεων, τις διαστάσεις των γραμμάτων, τον ρόλο των χρωμάτων. Οπωσδήποτε η δραστηριότητα γίνεται πιο εύκολη αν έχουμε συνοδευτικά κάποιον εικονογραφημένο πίνακα αναφοράς με τις λέξεις, στις οποίες θέλουμε να επικεντρωθούμε ή ακόμα αν έχουμε καρτέλες αναφοράς με την κάθε λέξη που καλούμαστε να εντοπίσουμε.

Λειτουργώντας ως προκαταβολικός οργανωτής, το "σύννεφο λέξεων" μπορεί να δώσει ένα ισχυρό ερέθισμα στα παιδιά να φτιάξουν το δικό τους "σύννεφο" όχι ηλεκτρονικά, αλλά γράφοντας τις λέξεις στο χαρτί στη διάσταση που θέλουν, με τα χρώματα που θέλουν, στην φορά που θέλουν, κάνοντας τους δικούς τους δημιουργικούς συνδυασμούς.



Ενδεικτικά προτείνω τα ακόλουθα "σύννεφα λεξεων" για συγκρίσεις και απόπειρες πρώτης...ανάγνωσης.
Ασφαλώς μπορούν  να υπάρξουν άπειρες εναλλακτικές λύσεις.

Δουλεύοντας με τα "σύννεφα λεξεων"
στο Νηπιαγωγείο


Πρόταση 1



Πρόταση 2



Πρόταση 3



Πρόταση 4



31 Οκτ 2012

Η όξινη...βροχή στο Νηπιαγωγείο: Φύλλο Εργασίας για τον κύκλο της...όξινης βροχής




Παράλληλα με την επεξεργασία του θέματος "Ο κύκλος της Βροχής" (βλ.ετικέτα "Βροχή-Νέρό") μπορούμε να θίξουμε το ζήτημα της όξινης βροχής. Από πού δημιουργείται; Τι προκαλεί; Ποιες διαφορές μπορούμε να εντοπίσουμε ανάμεσα στον κύκλο του νερού που ήδη έχουμε επεξεργαστεί και στον κύκλο της όξινης βροχής; Πού μοιάζουν; Πού διαφέρουν; Ως προκαταβολικό οργανωτή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την πολύ ενδιαφέρουσα εικόνα (επεξεργασμένη από το ιστολόγιο http://acidrainintel.blogspot.gr/2010/03/what-is-acid-rain.html)



Οι υπόλοιπες 19 αναρτήσεις του ιστολογίου για το περιβάλλον και την οικολογία βρίσκονται εδώ.




Ακολούθως μπορούμε να επεξεργαστούμε το φύλλο εργασίας κάνοντας συγκρίσεις και εκφράζοντας προβληματισμούς με όσα έχουμε ήδη συζητήσει για τον κύκλο του νερού, ενώ ο κύκλος της όξινης βροχής συμπληρωμένος μπορεί να αξιοποιηθεί για περαιτέρω αναφορές στις δραματικές συνέπειες της όξινης βροχής.


Φύλλο Εργασίας για την Όξινη Βροχή


το συνοδευτικό φύλλο εργασίας, έγχρωμο....


και ασπρόμαυρο



Το φύλλο εργασίας ακολουθεί συμπληρωμένο, ως ενδεχόμενος ενδεικτικός πίνακας αναφοράς την θεματική αυτή περιοχή.



30 Οκτ 2012

Μαθαίνω για το Νερό στο Νηπιαγωγείο: Δραστηριότητα Γραφής

Σε συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης (βλ.ετικέτα "Βροχή-Νερό") προτείνεται ένα φύλλο εργασίας - μια δραστηριότητα γραφής - όπου τα παιδιά αντιγράφουν όπως μπορούν μέσα στο συγκεκριμένο πλαίσιο την λέξη που περιγράφει την κατάσταση του νερού.
Δείτε το πρώτο φύλλο εργασίας στον σύνδεσμο:
http://taniamanesi-kourou.blogspot.com/2012/10/1_30.html


Φύλλο Εργασίας (2) για την Γραφή


ασπρόμαυρη εκδοχή



Βρείτε στον σύνδεσμο που ακολουθεί Εικονογραφημένο Λεξικό Φυσικής για το Δημοτικό:


Φύλλο Εργασίας (1) για το Νερό στο Νηπιαγωγείο: Δραστηριότητα προανάγνωσης

Η θεματική ενότητα "Βροχή-Νερό" (βλ. και σχετική ετικέτα)  μπορεί να μας δώσει την δυνατότητα να επεξεργαστούμε φύλλα εργασίας για την καλύτερη κατανόηση και αφομοίωση των εννοιών "στερεό - υγρό - αέριο". Η ακόλουθη ανάρτηση προτείνει ένα φύλλο εργασίας με έμφαση στην αναγνώριση των λέξεων σχετικά με το θέμα που διαπραγματευόμαστε.
Βρείτε το δεύτερο φύλλο εργασίας στον σύνδεσμο:
http://taniamanesi-kourou.blogspot.com/2012/10/blog-post_8907.html

Φύλλο Εργασίας (1) για το Νερό:
Προσπαθώ να διαβάσω....
...είναι στερεό, υγρό ή αέριο;

ασπρόμαυρη εκδοχή...


Βρείτε στον σύνδεσμο που ακολουθεί Εικονογραφημένο Λεξικό Φυσικής για το Δημοτικό:

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Google Ranking

ΟNLINE USERS

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ