Αναγνώστες

Στην περίπτωση που κάποιος από τους συνδέσμους που προτείνονται στο ιστολόγιο δεν είναι ενεργός ή είναι εσφαλμένος, μπορείτε να με ενημερώνετε είτε μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος είτε μέσω σχολίου. Ευχαριστώ.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΗΣ ΥΛΙΚΟΥ

Στον σύνδεσμο που ακολουθεί θα βρείτε τις οδηγίες εκτύπωσης του υλικού του ιστολογίου.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/p/blog-page_18.html

ΟΔΗΓΟΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

Για να αναζητήσετε θεματικές ενότητες, δείτε πρώτα στο πλάι του ιστολογίου, στο μενού ΕΤΙΚΕΤΕΣ. Διαλέξτε το θέμα που σας ενδιαφέρει. Κλικάρετε δύο φορές και στην οθόνη που θα εμφανιστεί, δείτε όλες τις σχετικές αναρτήσεις. Σε κάθε σελίδα μπορείτε να δείτε μέχρι 10 αναρτήσεις για το κάθε θέμα. Για να μπορέσετε να δείτε και τις υπόλοιπες αναρτήσεις για το θέμα που σας ενδιαφέρει, επιλέξτε Παλαιότερες Αναρτήσεις.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ (ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ)

Σχετικά με την αναδημοσίευση:

Αγαπητοί συνάδελφοι και γονείς, όλο το υλικό που έχει το όνομά μου και την υπογραφή του ιστολογίου "Δραστηριότητες, παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό για το Νηπιαγωγείο & το Δημοτικό" είναι ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ και προς ελεύθερη προσωπική χρήση για όλους. Ωστόσο απαγορεύεται η εμπορική του εκμετάλλευση, δηλαδή να χρησιμοποιηθεί υλικό που έχω φτιάξει εγώ για να κερδοσκοπήσει κάποιος είτε μέσω του υλικού αυτού καθεαυτού, είτε μέσω διαφημίσεων (το κείμενο το δανείστηκα από τη συνάδελφο Ιωάννα Χατσίκου).

Επίσης, παρακαλώ όποιον θέλει να κάνει αναφορά στο περιεχόμενο των αναρτήσεων, να αναρτήσει τον ΣΥΝΔΕΣΜΟ από τη γραμμή URL της κάθε ανάρτησης και ΟΧΙ ΑΥΤΟΥΣΙΟ το περιεχόμενο της ανάρτησης ΜΕ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ - ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ. Ευχαριστώ πολύ για τη συνεργασία.

ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ SLIDESHARE ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ

Όλες οι αναρτήσεις του ιστολογίου από την ιστοσελίδα του Slideshare έχουν επικαιροποιηθεί και έχουν μεταφερθεί πλέον στο προσωπικό μου drive ως νέοι σύνδεσμοι και βεβαίως το υλικό είναι διαθέσιμο δωρεάν.

Θα ήταν για μένα εξαιρετική τιμή, αν θέλατε να γίνετε μέλη στη Δημόσια Ομάδα στο Facebook που διαχειρίζομαι, με το όνομα "Μία τάξη, μία καρδιά, ένα όνειρο", για να ενημερώνεστε για τις πιο πρόσφατες αναρτήσεις, να γνωρίζετε τη δουλειά σπουδαίων συναδέλφων και να αναρτάτε όσες όμορφες δημιουργίες και ιδέες έχετε. Σας ευχαριστώ πολύ.

Τάνια Μάνεση

https://www.facebook.com/groups/212648049523134


1 Αυγ 2012

Άρθρο: Ο ρόλος του αναστοχασμού στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα

Ο ρόλος του αναστοχασμού στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα

Σουλτάνα Μάνεση

Η ανάγκη να προετοιμάσουμε επαγγελματίες που θα είναι αναστοχαζόμενοι λειτουργοί έχει τύχει ευρείας αποδοχής τα τελευταία χρόνια, ενώ, ιδιαίτερα για το χώρο της εκπαίδευσης, πολλοί θεωρούν την αναστοχαστική πρακτική ως το χαρακτηριστικότερο γνώρισμα των επαγγελματικά καταρτισμένων εκπαιδευτικών (Larrivee, 2008, σ. 341). Ήδη από την εποχή του Dewey είχε γίνει σαφές ότι ο αναστοχασμός και η αναστοχαστική δράση προκύπτουν αυτόματα από την ανάγκη επίλυσης ενός προβλήματος (Chak, 2006, σ.31).

Οι πρώτες προσπάθειες να καθοριστούν τα στάδια της αναστοχαστικής διαδικασίας έγιναν από τον Van Manen (1977) και τον Schön (1983). Υιοθετώντας την άποψη του Van Manen, οι Mena Marcos et al. (2009, σ. 191) υποστηρίζουν ότι  ο αναστοχασμός είναι μια διαδικασία συνεχούς  – δια βίου – μάθησης  και  συστηματικής αυτο-διερεύνησης, μέσω της οποίας ο εκπαιδευτικός ωφελείται πολλαπλώς, «εμπλουτίζοντας, συστηματοποιώντας και οικοδομώντας επαγγελματική γνώση».

Βαθύτατα επηρεασμένος από το έργο του Dewey και του Van Manen, o Schön (1983) προτείνει δύο είδη αναστοχασμού: τον αναστοχασμό που λαμβάνει χώρα κατά τη διάρκεια μιας δραστηριότητας (reflection-in-action) και μετά το πέρας της δραστηριότητας (reflection-on-action). Στην περίπτωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, το πρώτο είδος αναστοχασμού αντιπροσωπεύει έναν «ασυνείδητο, στιγμιαίο αναστοχασμό που διενεργείται κάθε φορά που ένας εκπαιδευτικός καλείται να αντιμετωπίσει ένα δίλημμα ή ένα πρόβλημα». O εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί με άλλα λόγια τη συσσωρευμένη του γνώση και εμπειρία – αυτό που ο Schön (1983, σ.137) ονομάζει «ρεπερτόριο δράσεων και παραδειγμάτων» – προκειμένου να αναζητήσει εναλλακτικές διεξόδους επίλυσης των προβλημάτων της τάξης (Dymoke & Harrison, 2008, σ. 11).
Το δεύτερο είδος αναστοχασμού (reflection-on-action) είναι μια «περισσότερο σταθμισμένη και συνειδητή διαδικασία,…ένας αναδρομικός αναστοχασμός» (ό.π.), που απαιτεί βαθύτερη κριτική ανάλυση και αξιολόγηση των δράσεων. Ένας τέτοιος αναστοχασμός εισχωρεί στην καρδιά της μαθησιακής διαδικασίας και παίρνει τη μορφή διερευνητικών ερωτημάτων, μετατρέποντας τον εκπαιδευτικό σε «φορέα αλλαγής…που προβληματίζεται και αναθεωρεί εκ βάθρων θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές πρακτικές» (Ellison, 2008, σ.187). Αυτό το είδος του αναστοχασμού λειτουργεί ως κινητήρια δύναμη που μας ωθεί «να σταματήσουμε και να αναλογιστούμε», βοηθώντας μας να κατανοήσουμε «την αμοιβαία σχέση ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη τόσο στο εκπαιδευτικό όσο και στο παιδαγωγικό περιβάλλον» (Maaranen & Krokfors, 2007, σ.361).

Επιχειρώντας να υπογραμμίσουν την πολύπλευρη και πολλές φορές πολύπλοκη λειτουργία του αναστοχασμού, οι Wade και Yardbrough (1996, σ.64) επισημαίνουν ότι «καθώς αναστοχαζόμαστε, στην ουσία αναθεωρούμε παρελθοντικές εμπειρίες υπό το φως νέων δεδομένων και πληροφοριών», προκειμένου να διαμορφώσουμε νέες θεωρήσεις. Αυτή η συστηματική και διαρκής διερεύνηση και αναθεώρηση στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πρακτικής είναι αναπόσπαστο κομμάτι της συνεχούς επαγγελματικής ανέλιξης (continuing professional development) των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων (Liebermann & Miller, 1990, σ. 761), μέσα από την οποία οικοδομείται ο σκεπτόμενος λειτουργός, ο κατά Schön «αναστοχαζόμενος επαγγελματίας» (reflective practitioner).
ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ: Περιοδικό "ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ" τεύχος 85, 2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Google Ranking

ΟNLINE USERS

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ