Αναγνώστες

Στην περίπτωση που κάποιος από τους συνδέσμους που προτείνονται στο ιστολόγιο δεν είναι ενεργός ή είναι εσφαλμένος, μπορείτε να με ενημερώνετε είτε μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος είτε μέσω σχολίου. Ευχαριστώ.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΗΣ ΥΛΙΚΟΥ

Στον σύνδεσμο που ακολουθεί θα βρείτε τις οδηγίες εκτύπωσης του υλικού του ιστολογίου.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/p/blog-page_18.html

ΟΔΗΓΟΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

Για να αναζητήσετε θεματικές ενότητες, δείτε πρώτα στο πλάι του ιστολογίου, στο μενού ΕΤΙΚΕΤΕΣ. Διαλέξτε το θέμα που σας ενδιαφέρει. Κλικάρετε δύο φορές και στην οθόνη που θα εμφανιστεί, δείτε όλες τις σχετικές αναρτήσεις. Σε κάθε σελίδα μπορείτε να δείτε μέχρι 10 αναρτήσεις για το κάθε θέμα. Για να μπορέσετε να δείτε και τις υπόλοιπες αναρτήσεις για το θέμα που σας ενδιαφέρει, επιλέξτε Παλαιότερες Αναρτήσεις.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ (ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ)

Σχετικά με την αναδημοσίευση:

Αγαπητοί συνάδελφοι και γονείς, όλο το υλικό που έχει το όνομά μου και την υπογραφή του ιστολογίου "Δραστηριότητες, παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό για το Νηπιαγωγείο & το Δημοτικό" είναι ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ και προς ελεύθερη προσωπική χρήση για όλους. Ωστόσο απαγορεύεται η εμπορική του εκμετάλλευση, δηλαδή να χρησιμοποιηθεί υλικό που έχω φτιάξει εγώ για να κερδοσκοπήσει κάποιος είτε μέσω του υλικού αυτού καθεαυτού, είτε μέσω διαφημίσεων (το κείμενο το δανείστηκα από τη συνάδελφο Ιωάννα Χατσίκου).

Επίσης, παρακαλώ όποιον θέλει να κάνει αναφορά στο περιεχόμενο των αναρτήσεων, να αναρτήσει τον ΣΥΝΔΕΣΜΟ από τη γραμμή URL της κάθε ανάρτησης και ΟΧΙ ΑΥΤΟΥΣΙΟ το περιεχόμενο της ανάρτησης ΜΕ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ - ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ. Ευχαριστώ πολύ για τη συνεργασία.

ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ SLIDESHARE ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ

Όλες οι αναρτήσεις του ιστολογίου από την ιστοσελίδα του Slideshare έχουν επικαιροποιηθεί και έχουν μεταφερθεί πλέον στο προσωπικό μου drive ως νέοι σύνδεσμοι και βεβαίως το υλικό είναι διαθέσιμο δωρεάν.

Θα ήταν για μένα εξαιρετική τιμή, αν θέλατε να γίνετε μέλη στη Δημόσια Ομάδα στο Facebook που διαχειρίζομαι, με το όνομα "Μία τάξη, μία καρδιά, ένα όνειρο", για να ενημερώνεστε για τις πιο πρόσφατες αναρτήσεις, να γνωρίζετε τη δουλειά σπουδαίων συναδέλφων και να αναρτάτε όσες όμορφες δημιουργίες και ιδέες έχετε. Σας ευχαριστώ πολύ.

Τάνια Μάνεση

https://www.facebook.com/groups/212648049523134


7 Νοε 2012

Η σπορά στο Νηπιαγωγείο: Τρία σποράκια μάς διηγούνται την ιστορία τους

Με αφορμή την επεξεργασία της θεματικής ενότητας "Σπορά" (βλ. επιπλέον αναρτήσεις στις ετικέτες "Σπορά" και "Σιτάρι-Ψωμί"), μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις ακόλουθες κάρτες (ως πίνακες αναφοράς) για την εξέλιξη της ανάπτυξης τριών μικρών σπόρων: του φασολιού, του μπιζελιού και του καλαμποκιού. Η αρίθμηση βοηθά τα παιδιά να βάλουν τις κάρτες στη σειρά, ενώ η παράλληλη παρουσίαση της εξέλιξής τους δίνει αφορμή για συγκρίσεις και συζήτηση σχετικά με τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρουσιάζουν στα διάφορα στάδια της ανάπτυξής τους (πιο πυκνές ρίζες, πιο μεγάλα φύλλα, πιο χαμηλός βλαστός, πιο ψηλό φυτό, πιο φουντωτό κ.ά.).



Βρείτε την ιστορία ως παρουσίαση διαφανειών στον σύνδεσμο:

**επεξεργασμένο από την ιστοσελίδα



1. Μια φθινοπωρινή ημέρα με έβαλαν βαθιά στο χώμα,
με σκέπασαν καλά-καλά και μου έριξαν μπόλικο νερό.


2.Ύστερα από λίγο καιρό άρχισα να φυτρώνω μέσα στο χώμα.


3. Δεν πέρασε πολύς καιρός και οι ρίζες μου άρχισαν να μεγαλώνουν και να απλώνονται στο χώμα, ενώ σιγά-σιγά άρχισε να ψηλώνει ο βλαστός μου
και να βγάζει τα πρώτα μικρά φύλλα.

4. Στη συνέχεια οι ρίζες άρχισαν να απλώνονται
ολοένα και πιο βαθιά μέσα στη γη.



5. Όσο ο βλαστός μου μεγάλωνε και γινόταν πιο γερός
και είχαν πλέον μεγαλώσει τα πράσινα φύλλα μου,
αισθανόμουν πολύ όμορφα, γιατί  και επιτέλους σε λίγο καιρό θα είχα τους πρώτους μου καρπούς.


6. Πράγματι ύστερα από λίγο καιρό έκαναν την εμφάνισή τους οι πρώτοι καρποί και ο καλός μας φίλος ο γεωργός ήταν χαρούμενος που θα είχε μια καλή σοδειά.






Ο μύθος του Ίκαρου και του Δαίδαλου στο Νηπιαγωγείο: Μια εικονογραφημένη ακροστιχίδα



Ως συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης, (http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2012/11/8.html) προτείνεται η ακόλουθη ακροστιχίδα (αν και μάλλον εδώ ο όρος δεν είναι δόκιμος). Η έμφαση δεν δίνεται μόνο στο αρχικό γράμμα της κάθε λέξης, αλλά και στα ενδιάμεσα τα οποία "προβάλλουν" και δίνουν την δυνατότητα στα παιδιά να αντιληφθούν την θέση των γραμμάτων της λέξης που διαπραγματευόμαστε και εντός μιας άλλης λέξης. Μπορεί να αξιοποιηθεί μεγεθυμένο ως ομαδικό φύλλο εργασίας ή διαφορετικά να δοθεί ως ατομική εργασία με έμφαση στην πρώτη γραφή και ανάγνωση.

Για φύλλα εργασίας σχετικά με τον μύθο του Ίκαρου και του Δαίδαλου, κλικ ΕΔΩ.
 

Φύλλο Εργασίας για την Μυθολογία
με αφορμή τον εορτασμό της Πολεμικής Αεροπορίας:
Ο μύθος του Δαίδαλου και του Ίκαρου



και ασπρόμαυρο template


8 Νοεμβρίου: Γιορτή της Αεροπορίας - Ο μύθος του Ίκαρου και του Δαίδαλου στο Νηπιαγωγείο

Με αφορμή τον εορτασμό της Γιορτής της Αεροπορίας (**για τις υπόλοιπες 12 αναρτήσεις επί του θέματος, βλ. την ετικέτα "Αεροπορία" στο πλάι) μπορούμε διαθεματικά να επεξεργαστούμε τον γνωστό μύθο του Δαίδαλου και του Ίκαρου, αξιοποιώντας το ακόλουθο φύλλο εργασίας για την γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών. Πιο συγκεκριμένα, το φύλλο εργασίας που ακολουθεί μπορεί να αξιοποιηθεί α) ως παιχνίδι αναδιήγησης του μύθου με χρονική ακολουθία (χρησιμοποιούμε τους πίνακες ζωγραφικής ως καρτες ακολουθίας), β) ως δραστηριότητα γλωσσικής ανάπτυξης, όπου τα παιδιά καλούνται στην αναδιήγησή τους να χρησιμοποιήσουν χρονικά επιρρήματα (πρώτα, ύστερα, τελικά, κατόπιν, μετά) και συνδετικές λέξεις (όμως, ωστόσο, αλλά, στη συνέχεια, ύστερα από αυτό, στο τέλος) εμπλουτίζοντας την περιγραφή τους και δείχνοντας ότι κατανοούν την έννοια της χρονικής σχέσης και αλληλουχίας των δράσεων και γ) ως φύλλο εργασίας για τα μαθηματικά, όπου καλούνται να κόψουν και να κολλήσουν τους αριθμούς 1 έως 6 από το συνοδευτικό φύλλο στον κάθε πίνακα, για να υποδηλώσουν την αρχή, την μέση, την συνέχεια και το τέλος της ιστορίας. Επιπλέον, θα μπορούσαν να προσθέσουν διάλογο στους δύο ήρωες και ασφαλώς να δραματοποιήσουν τον μύθο.

Προσεγγίζοντας τον μύθο του Ίκαρου
μέσα από την Τέχνη, την Γλώσσα και τα Μαθηματικά
Βρείτε σχετικό online παιχνίδι στον σύνδεσμο:




και η ασπρόμαυρη εκδοχή



6 Νοε 2012

Νοέμβριος στο Νηπιαγωγείο: Φύλλο Εργασίας για την Γραφή

Ως συνέχεια της ανάρτησης σχετικά με την ακροστιχίδα του Νοεμβρίου
προτείνεται
ένα φύλλο εργασίας για την εξάσκηση στα γράμματα του Νοεμβρίου. Τα παιδιά καλούνται να γράψουν την λέξη "Νοέμβριος" οριζόντια και κάθετα,
μέσα στα φύλλα του φθινοπώρου. Επίσης μετρούν τα γράμματα της λέξης "Νοέμβριος"
και γράφουν τον αριθμό μέσα στο τετράγωνο.


Φύλλο Εργασίας για την Γραφή:
Το σταυρόλεξο του Νοεμβρίου



5 Νοε 2012

Ο κύκλος του Νερού στο Νηπιαγωγείο: Διπλό Φύλλο Εργασίας για την Γλώσσα

Με αφορμή την επεξεργασία της θεματικής ενότητας "Βροχή-Νερό" (**για ακόμα 18 αναρτήσεις σχετικά με την συγκεκριμένη θεματική περιοχή, βλ. την αντίστοιχη ετικέτα στο πλάι), προτείνεται ακολούθως ένα διπλό φύλλο εργασίας, το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί όχι μόνο ως άσκηση πρώτης γραφής και ανάγνωσης αλλά και ως μέσο αξιολόγησης (μεταγνωστικά): Έχουν τα παιδιά κατανοήσει τη διαδικασία του "κύκλου του νερού"; Έχουν συνειδητοποιήσει τους βασικούς "πρωταγωνιστές" του κύκλου του νερού; Έχουν κατανοήσει την κυκλική (επαναλαμβανόμενη) διαδικασία του φαινομένου της βροχής;
Το πρώτο μέρος του φύλλου εργασίας εστιάζει στην προσπάθεια ανάγνωσης-αναγνώρισης των βασικών λέξεων που συνιστούν τον κύκλο του νερού, ενώ το δεύτερο αποτελεί προσπάθεια γραφής (αντιγραφής) των λέξεων με αναφορά στην αντίστοιχη αρίθμησή τους.

Διπλό Φύλλο Εργασίας για τον Κύκλο του Νερού
με έμφαση στην γραφή και ανάγνωση

Εκδοχή με έμφαση στην ανάγνωση

(ασπρόμαυρη εκδοχή)


Εκδοχή με έμφαση στην γραφή


(ασπρόμαυρη εκδοχή)

Μαθαίνω για το Νερό στο Νηπιαγωγείο: Δραστηριότητα Φυσικών Επιστημών

Με αφορμή την επεξεργασία του θέματος "Βροχή-Νερό", μπορούμε να συζητήσουμε με τα παιδιά για τις 3 φυσικές καταστάσεις του νερού (για επιπλέον σχετικές αναρτήσεις, βλ. την ομώνυμη ετικέτα στο πλάι). Τα παιδιά παρατηρούν τις εικόνες, κόβου και τις κολλούν στη σωστή θέση ανάλογα με την φυσική κατάσταση του νερού (υγρό, στερεό, αέριο).

Φύλλο Εργασίας για το Νερό:
Αναγνωρίζω τις φυσικές καταστάσεις του νερού



και η ασπρόμαυρη εκδοχή


Μαθαίνοντας για την Βροχή στο Νηπιαγωγείο: Δραστηριότητα Φωνολογικής Ενημερότητας

Με αφορμή την επεξεργασία του θέματος "Βροχή-Νερό", μπορούμε να ασκήσουμε, κυρίως  με δραστηριότητες προφορικού λόγου, την φωνολογική ενημερότητα των παιδιών. Χωρίζοντας τις λέξεις σε συλλαβές, χτυπώντας παλαμάκια και μετρώντας αντίστοιχα τις "παρεούλες", τα μικρά παιδιά αρχίζουν να αντιλαμβάνονται, έστω και υποτυπωδώς, την δομή του λόγου σε φωνήματα, μορφήματα, φράσεις, προτάσεις...

Παίρνοντας αφορμή από το ευγενικό αίτημα συναδέλφου για αναρτήσεις που να αφορούν την φωνολογική ενημερότητα, ο πίνακας αναφοράς που ακολουθεί δίνει την ευκαιρία να καταγράψουμε αυτό που συνήθως γίνεται μέσα στο πλαίσιο της σχολικής τάξης προφορικά. Μια τέτοια καταγραφή, αν και αρχικά μπορεί ενδεχομένως να δυσκολεύει, πιστεύω ότι βοηθά τα νήπια να κατανοήσουν ακόμα καλύτερα τον τρόπο που ο λόγος δομείται σε υποενότητες και πώς από το φώνημα φτιάχνουμε το μόρφημα (συλλαβή).

Πίνακας Αναφοράς
για την Φωνολογική Ενημερότητα:
Μετρώ τις συλλαβές




4 Νοε 2012

Η βροχή στο Νηπιαγωγείο: Δραστηριότητα Φωνολογικής Ενημερότητας

Παίζοντας με τις ομοιοκατάληκτες λέξεις


Με αφορμή την επεξεργασία του θέματος "Βροχή-Νερο" (**για επιπλέον δραστηριότητες, βλ.επίσης την αντίστοιχη ετικέτα στο πλάι), προτείνεται μια ομάδα φράσεων σχετικών με το υπό διαπραγμάτευση θέμα, που περιλαμβάνουν ομοιοκατάληκτες λέξεις. Μπορούμε ασφαλώς να επεξεργαστούμε μεμονωμένα τις λέξεις αυτές ως ζευγάρια ομοιοκατάληκτων λέξεων, αλλά θεωρώ ότι είναι καλύτερο - και ίσως πιο ενδιαφέρον - να τις ενσωματώσουμε σε ένα πλαίσιο πρότασης ή φράσης μαζί με κάποια σχετική εικονική παράσταση.

Ευχαριστώ πολύ την συνάδελφο που επικοινώνησε και πρότεινε την δημιουργία μιας τέτοιας δραστηριότητας...

Δραστηριότητα Φωνολογικής Ενημερότητας
στο Νηπιαγωγείο στο πλαίσιο της επεξεργασίας
της θεματικής ενότητας "Βροχή-Νερό"







Η γιορτή της Αεροπορίας στο Νηπιαγωγείο: Αξιοποιώντας τις Νέες Τεχνολογίες για την Γλωσσική Ανάπτυξη των νηπίων

Δημιουργία Σχηματοποιημένου Λεκτικού
Πίνακα Αναφοράς
στο λογισμικό πρόγραμμα Tagxedo

Με αφορμή την γιορτή της Αεροπορίας (για αναρτήσεις και φύλλα εργασίας σχετικα με το θέμα, βλ. ετικετα "Αεροπορία" στο πλάι), προτείνεται ένας πίνακας αναφοράς με τα βασικά μέρη του αεροπλάνου σε μορφή "σύννεφου λέξεων" που έχει δημιουργηθεί στο λογισμικό πρόγραμμα Tagxedο.

Έχουμε την δυνατότητα να αξιοποιήσουμε την ανάρτηση συνδυάζοντάς την με τον εικονογραφημένο πίνακα αναφοράς προηγούμενης ανάρτησης για τα βασικά μέρη του αεροπλάνου και ενθαρρύνοντας τα παιδιά να εντοπίσουν και να επιχειρήσουν να "διαβάσουν" τις λέξεις που εικονίζονται (συμβουλεύομενα παράλληλα τον εικονογραφημένο πίνακα αναφοράς , όπου χρειάζεται).





2 Νοε 2012

Νοέμβριος στο Νηπιαγωγείο: Αξιοποιώντας τα "σύννεφα λέξεων" για την εισαγωγή των θεματικών ενοτήτων του μήνα

Φτιάχνοντας τον εννοιολογικό χάρτη του Νοεμβρίου στο λογισμικό πρόγραμμα Wordle

Εισάγοντας τα παιδιά στις θεματικές ενότητες που πρόκειται να διαπραγματευτούμε κατά την διάρκεια του Νοεμβρίου, τα οποία μάλιστα συνήθως μπορεί να αναγράφονται και στο ημερολόγιο του μήνα, μπορούμε εναλλακτικά και συνδυαστικά (κυρίως εστιάζοντας σε δραστηριότητες προανάγνωσης) να αξιοποιήσουμε τα "σύννεφα λέξεων" που μπορούμε να έχουμε δημιουργήσει σε κάποιο σχετικό λογισμικό πρόγραμμα (βεβαίως μπορούμε να τα δημιουργήσουμε και με τα παιδιά σε μικρές ομάδες εργασίας).

Για τη συγκεκριμένη ανάρτηση έχει χρησιμοποιηθεί το λογισμικό Wordle, το οποίο είναι αρκετά εύχρηστο και πρακτικό. Στόχος είναι να "ανακαλύψουμε" τις λέξεις των θεμάτων του Νοεμβρίου, να τις εντοπίσουμε και να τις διαβάσουμε, να κάνουμε συγκρίσεις ανάμεσα στα σύννεφα, να σχολιάσουμε την φορά των γραμμάτων κάθε φορά, το πότε είναι πιο εύκολη η ανάγνωση των λέξεων, τις διαστάσεις των γραμμάτων, τον ρόλο των χρωμάτων. Οπωσδήποτε η δραστηριότητα γίνεται πιο εύκολη αν έχουμε συνοδευτικά κάποιον εικονογραφημένο πίνακα αναφοράς με τις λέξεις, στις οποίες θέλουμε να επικεντρωθούμε ή ακόμα αν έχουμε καρτέλες αναφοράς με την κάθε λέξη που καλούμαστε να εντοπίσουμε.

Λειτουργώντας ως προκαταβολικός οργανωτής, το "σύννεφο λέξεων" μπορεί να δώσει ένα ισχυρό ερέθισμα στα παιδιά να φτιάξουν το δικό τους "σύννεφο" όχι ηλεκτρονικά, αλλά γράφοντας τις λέξεις στο χαρτί στη διάσταση που θέλουν, με τα χρώματα που θέλουν, στην φορά που θέλουν, κάνοντας τους δικούς τους δημιουργικούς συνδυασμούς.



Ενδεικτικά προτείνω τα ακόλουθα "σύννεφα λεξεων" για συγκρίσεις και απόπειρες πρώτης...ανάγνωσης.
Ασφαλώς μπορούν  να υπάρξουν άπειρες εναλλακτικές λύσεις.

Δουλεύοντας με τα "σύννεφα λεξεων"
στο Νηπιαγωγείο


Πρόταση 1



Πρόταση 2



Πρόταση 3



Πρόταση 4



ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Google Ranking

ΟNLINE USERS

ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ