Ένα ιστολόγιο με φωτογραφικό υλικό, φύλλα εργασίας, παραμύθια, πίνακες αναφοράς και θεματικές προσεγγίσεις για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, αρθρογραφία και χρήσιμες συνδέσεις.
Η 20η Νοεμβρίου πλησιάζει: με την ευκαιρία του εορτασμού της παγκόσμιας ημέρας δικαιωμάτων του παιδιού μπορούμε να επεξεργαστούμε τον ακόλουθο εννοιολογικό χάρτη. Η συνδετική έκφραση είναι κοινή ("έχει δικαίωμα...) και οι έννοιες περιγράφουν τα βασικά δικαιώματα των παιδιών.
**ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΤΙΚΕΤΑ "ΠΑΙΔΙ"
Παράλληλα προτείνεται η ανάγνωση του εξαιρετικού βιβλίου του Ευγένιου Τριβιζά που διαπραγματεύεται αυτό το θέμα και έχει πραγματικά μια αξιόλογη εικονογράφηση, η οποία βοηθά στην κατανόηση ακόμα και των συνθετότερων εννοιών της θεματικής αυτής ενότητας.
Οι εικόνες που επεξεργάστηκα για την υλοποίηση του εννοιολογικού χάρτη στο λογισμικό πρόγραμμα CMAP TOOLS είναι αντλημένες από την ιστοσελίδα:
Το φθινόπωρο πλησιάζει στο τέλος του. Μια από τις αγαπημένες θεματικές περιοχές αυτής της περιόδου είναι τα "Φθινοπωρινά Φρούτα", ενώ ένα από τα λιγότερα γνωστά φθινοπωρινά φρούτα είναι ο Λωτός: αξιοποιώντας την γνωστή περιπέτεια του Οδυσσέα στο νησί των Λωτοφάγων, δείχνουμε στα παιδιά εποπτικό υλικό σχετικό με το φθινοπωρινό αυτό φρούτο και επεξεργαζόμαστε στο πλαίσιο επέκτασης της δραστηριότητας μερικές ακόμα σύνθετες λεξεις με β΄συνθετικό την λέξη -ΦΑΓΟΣ.
Στην ανάρτηση αυτή προτείνονται μερικές τέτοιες σύνθετες λεξεις που μπορούμε να επεξεργαστούμε είτε ως ομαδικό φύλλο εργασίας με κινητές καρτέλες, είτε ως ατομικό φύλλο εργασίας (όπου τα παιδιά συμπληρώνουν τα κενά), είτε συμπληρωμένο ως πίνακα αναφοράς.
Στο πλαίσιο της επεξεργασίας της θεματικής ενότητας "Πολυτεχνείο - 17 Νοέμβρη", μπορούμε να επιχειρήσουμε την διασύνδεση του θέματος με τις Τέχνες και πιο συγκεκριμένα με την ποίηση και την μουσική.
Ως αφόρμηση χρησιμοποιούμε το βίντεο του τραγουδιού "Λίγο Ακόμα" σε στίχους Γιώργου Σεφέρη και μουσική Μίκη Θεοδωράκη. Με την ευκαιρία αυτή έχουμε την δυνατότητα να μιλησουμε για τις δύο αυτές εξαιρετικά σημαντικές προσωπικότητες της σύγχρονης ελληνικής τέχνης, δείχνοντας παράλληλα φωτογραφίες τους.
Μετά την ακρόαση του τραγουδιού επεξεργαζόμαστε με τα παιδιά το εικονόλεξο του σπουδαίου αυτού ποιήματος του Γιώργου Σεφέρη που έγινε γνωστό σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο μέσα από τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Νομίζω ότι είναι σημαντικό να γίνει η διάκριση μεταξύ του ποιητή, του συνθέτη αλλά και του ερμηνευτή-τραγουδιστή, με ξεχωριστές αναφορές στον ιδιαίτερο ρόλο του καθενός.
Γιώργος Σεφέρης
Μίκης Θεοδωράκης
Ένα εικονόλεξο για το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη
"Λίγο Ακόμα" με αφορμή τον εορτασμό της Εξέγερσης του Πολυτεχνείου
**για τις υπόλοιπες αναρτήσεις σχετικά τις θεματικές ενότητες "17η Νοεμβρίου" και "Ειρήνη",
Μια ακόμα ανάρτηση αφιερωμένη στους τρεις βασικούς αρχιτεκτονικούς ρυθμούς, δωρικό, ιωνικό και κορινθιακό. Τα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν τον ρυθμό και να ενώσουν την εικόνα με την ονομασία του κάθε ρυθμού. (βλ.επίσης http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2012/11/blog-post_6263.html)
Οι βασικοί αρχιτεκτονικοί ρυθμοί είναι τρεις: ο Δωρικός, ο Κορινθιακός και ο Ιωνικός. Με αφορμή το αφιέρωμα στο Πολυτεχνείο, μπορούμε να συζητήσουμε με τα παιδιά σχετικά με τα χαρακτηριστικά του κάθε ρυθμού επεξεργαζόμενοι τον ακόλουθο πίνακα αναφοράς. (βλ. επίσης http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2012/11/blog-post_6263.html)
Επεξεργαζόμενοι την θεματική ενότητα "Επέτειος του Πολυτεχνείου" (βλ. και άλλες αναρτήσεις στην ετικέτα "17η Νοεμβρίου", μπορούμε να συζητήσουμε για την αρχικτεκτονική του κτηρίου του Πολυτεχνείου, δίνοντας έμφαση στους κίονες. Πόσοι είναι; Σε ποιον αρχιτεκτονικό ρυθμό ανήκουν; (σε επόμενη ανάρτηση θα ακολουθήσει σχετικός πίνακας αναφοράς). Αν τα παιδιά εκδηλώσουν ενδιαφέρον, μπορούμε να επεκτείνουμε περαιτέρω την δραστηριότητα. Στην ανάρτηση αυτή προτείνεται ένα φύλλο εργασίας για τα μαθηματικά (+ένα λίγο πιο απλοποιημένο για προνήπια). Τα παιδιά μετρούν τους κίονες, αναγνωρίζουν ή γράφουν τον σωστό αριθμό.
Η 17η Νοεμβρίου πλησιάζει: με αφορμή τον εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου και στα πλαίσια δραστηριότητας φιλαναγνωσίας, προτείνεται η ανάγνωση του παραμυθιού "Η κυρά Δημοκρατία" της Κωνσταντίνας Αρμενιάκου με εικονογράφηση του Πάνου Καψάσκη (εκδόσεις: Κέδρος).
(**για υπόλοιπες σχετικές αναρτήσεις βλ.ετικέτα "17η Νοεμβρίου" στο πλάι)
Με την ανθρωποποίηση των κεντρικών εννοιών (Δημοκρατία - Δικτατορία) πιστεύω ότι η συγγραφέας καταφέρνει να κάνει κατανοητές δυο πολύ σημαντικές αλλά και τόσο αφηρημένες για τα μικρότερα παιδιά έννοιες. Η μοχθηρή κυρά Δικτατορία κρατώντας μια πινακίδα - πλακάτ απαγορεύει και απαγορεύει και απαγορεύει....
η μοχθηρή κυρά Δικτατορία η καλή κυρά Δημοκρατία
Στα πλαίσια επέκτασης της ανάγνωσης του παραμυθιού προτείνεται το παρακάτω φύλλο εργασίας που δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να αντιληφθούν τις απαγορεύσεις που επιβάλλει η δικτατορία αλλά παράλληλα να σκεφτούν και να προβληματιστούν σχετικά και με άλλες απαγορεύσεις που δεν περιέχονται μέσα στο κείμενο του παραμυθιού...
Βρείτε το αντίστοιχο online φύλλο εργασίας στον σύνδεσμο:
Με αφορμή τον εορτασμό της Εξέγερσης του Πολυτεχνείου, μπορούμε να αξιοποιήσουμε το ακόλουθο φύλλο εργασίας για την προσέγγιση των εννοιών "Δημοκρατία - Δικτατορία". Πριν την υλοποίηση του φύλλου εργασίας συζητάμε στη ολομέλεια για τον συμβολισμό των εικόνων, καθώς και για τις πιθανές συναφείς έννοιες που σχετίζονται τόσο με την έννοια της δημοκρατίας όσο και με εκείνη της δικτατορίας.
Φύλλο Εργασίας
για τον Εορτασμό της Επετείου του Πολυτεχνείου
η ασπρόμαυρη εκδοχή
**η εικόνα της φιμωμένης Ελλάδας είναι από το βιβλιο του Φίλιππου Μανδηλαρά
"Η εξέγερση του Πολυτεχνείου", Εικονογράφηση: Ναταλία Καπατσούλια, Εκδόσεις: Παπαδόπουλος
Με αφορμή τον εορτασμό της Εξέγερσης στο Πολυτεχνείο, μπορούμε να αξιοποιήσουμε το ακόλουθο φύλλο εργασίας που δίνει έμφαση στον αναδυόμενο εγγραμματισμό αλλά και στην εξοικείωση των παιδιών με διάφορες μορφές έντυπου λόγου. Τα παιδιά αναζητούν την λέξη ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ, την κόβουν και την κολλούν, φτιάχνοντας το δικό τους μικρό αφιέρωμα στο Πολυτεχνείο...
Ακολουθεί πρόταση διδακτικής αξιοποίησης για το χριστουγεννιάτικο βίντεο κινουμένων σχεδίων "The gift" (Το δώρο). Βρείτε το βίντε...
ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ SLIDESHARE ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ
Όλες οι αναρτήσεις του ιστολογίου από την ιστοσελίδα του Slideshare έχουν επικαιροποιηθεί και έχουν μεταφερθεί πλέον στο προσωπικό μου drive ως νέοι σύνδεσμοι και βεβαίως το υλικό είναι διαθέσιμο δωρεάν.
Σχετικά με την αναδημοσίευση:
Αγαπητοί συνάδελφοι και γονείς, όλο το υλικό που έχει το όνομά μου και την υπογραφή του ιστολογίου "Δραστηριότητες, παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό για το Νηπιαγωγείο & το Δημοτικό" είναι ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ και προς ελεύθερη προσωπική χρήση για όλους. Ωστόσο απαγορεύεται η εμπορική του εκμετάλλευση, δηλαδή να χρησιμοποιηθεί υλικό που έχω φτιάξει εγώ για να κερδοσκοπήσει κάποιος είτε μέσω του υλικού αυτού καθεαυτού, είτε μέσω διαφημίσεων (το κείμενο το δανείστηκααπό τη συνάδελφο Ιωάννα Χατσίκου).
Επίσης, παρακαλώ όποιον θέλει να κάνει αναφορά στο περιεχόμενο των αναρτήσεων, να αναρτήσει τον ΣΥΝΔΕΣΜΟαπό τη γραμμή URL της κάθε ανάρτησηςκαι ΟΧΙ ΑΥΤΟΥΣΙΟ το περιεχόμενο της ανάρτησης ΜΕ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ - ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ. Ευχαριστώ πολύ για τη συνεργασία.
Θα ήταν για μένα εξαιρετική τιμή, αν θέλατε να γίνετε μέλη στη Δημόσια Ομάδα στο Facebookπου διαχειρίζομαι, με το όνομα "Μία τάξη, μία καρδιά, ένα όνειρο", για να ενημερώνεστε για τις πιο πρόσφατες αναρτήσεις, να γνωρίζετε τη δουλειά σπουδαίων συναδέλφων και να αναρτάτε όσες όμορφες δημιουργίες και ιδέες έχετε. Σας ευχαριστώ πολύ.