Η ανάρτηση που ακολουθεί δείχνει μερικές αξιόλογες προτάσεις διαμόρφωσης και σχεδιασμού μαθηματικών παιχνιδιών με απλά υλικά.
Είναι όλες υλοποιημένες ιδέες της συναδέλφου Γεωργίας Μουντζούρη. Την ευχαριστώ πολύ.
Μαθηματικό παιχνίδι με καπάκια μπουκαλιών
Χρησιμοποιούμε 2 χρώματα από καπάκια μεγάλου μεγέθους (εδώ
χρησιμοποίησα μεγάλα καπάκια από γάλα). Στο εσωτερικό τους κολλάμε
κύκλους όπου ο καθένας έχει έναν αριθμό. Φροντίζουμε έτσι ώστε, όποιους
αριθμούς βάλουμε στο πρώτο χρώμα, οι ίδιοι να υπάρχουν και στο δεύτερο
χρώμα.
Παρουσιάζουμε τα καπάκια στα παιδιά. Δείχνουμε την εσωτερική πλευρά
που υπάρχουν οι αριθμοί. Ζητάμε από ένα παιδί να τοποθετήσει τα
καπάκια του ενός χρώματος, σε ευθύγραμμη διάταξη το ένα κολλητά στο
άλλο. Οι αριθμοί πρέπει να είναι προς τα κάτω, ώστε να μην
φαίνονται. Όταν ολοκληρωθεί η πρώτη σειρά, ζητάμε να γίνει το ίδιο και
για τη δεύτερη.
Στη συνέχεια, ζητάμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν τις δύο σειρές
και να υποθέσουν πώς παίζεται το παιχνίδι. Αν τα παιδιά σας είναι
εξοικειωμένα με παιχνίδια μνήμης, θα το βρουν αμέσως. Αν όχι, τους
εξηγείτε εσείς τη διαδικασία.
Το παιχνίδι ξεκινά με το παιδί-παίκτη, να γυρίζει ένα καπάκι από
την πρώτη σειρά και να αναγνωρίζει τον αριθμό. Έπειτα, κάνει το ίδιο και
για ένα καπάκι της δεύτερης σειράς. Αν τα δύο ψηφία είναι ίδια, τότε
αφήνει τα καπάκια όπως είναι, ώστε να φαίνονται οι αριθμοί. Αν οι
αριθμοί δεν είναι ίδιοι, τότε γυρίζει τα καπάκια στην αρχική τους θέση,
ώστε να μην φαίνονται οι αριθμοί.
Μαθηματικό παιχνίδι με αριθμητικό τροχό
Υπάρχει πρότυπο για τον αριθμητικό τροχό με 4 ή 8 κομμάτια. Μπορείτε
να προσθέστε ή να αφαιρέστε όσα κομμάτια θέλετε. Στο διαδίκτυο θα βρείτε
πολλά πρότυπα. Ζωγραφίστε αντικείμενα σε κάθε πλαίσιο του τροχού,
κολλήστε αυτοκόλλητα ή εικόνες, γραμμές ή κύκλους. Μην ξεχάσετε να προσθέσετε αριθμούς στα μανταλάκια. Στόχος του συγκεκριμένου παιχνιδιού είναι η αναγνώριση ψηφίων και η αντιστοίχισή τους με ποσότητες.
Την
1η φορά που παρουσιάζουμε το παιχνίδι στα παιδιά, ζητάμε να κάνουν
υποθέσεις σχετικά με το πώς μπορεί να χρησιμοποιήσουν τον τροχό και τα
μανταλάκια. Αν δεν το βρουν, τότε μόνο δίνουμε την απάντηση. Αυτό θα
ήταν καλό να γίνεται, κάθε φορά που παρουσιάζουμε κάποιο νέο μαθηματικό
παιχνίδι.
Ο
παίκτης επιλέγει ένα μανταλακι και το τοποθετεί στο τμήμα του τροχού
που ταυτίζεται με τον αριθμό που αναγράφεται στο μανταλάκι.
Εναλλακτικά,
μπορούμε να δείξουμε πρώτα ένα τμήμα του τροχού με την ποσότητα που
θέλουμε. Τα παιδιά μετρούν και επιλέγουν το μανταλάκι με τον σωστό
αριθμό.
Το παιχνίδι τοποθετείται στη μαθηματική γωνιά.
Μαθηματικό παιχνίδι με αβγά Kinder
Αρχικά, κόβετε το λεπτό στέλεχος που τα αβγά έχουν στο πίσω μέρος τους, ώστε να δημιουργηθούν δύο ανεξάρτητα κομμάτια.Στο πάνω τμήμα των αβγών σημειώνετε με ανεξίτηλο μαρκαδόρο έναν αριθμό και στο κάτω τμήμα ζωγραφίζετε τόσες κουκκίδες όσες υποδηλώνει ο αριθμός.
Ανακατεύετε τα κομμάτια κάθε ομάδας. Τα παιδιά επιλέγουν έναν αριθμό, τον αναγνωρίζουν και βρίσκουν το αντίστοιχο πλήθος με κουκκίδες. Ή το αντίθετο, πρώτα αναγνωρίζουν το πλήθος των κουκκίδων και μετά τον αριθμό. Στη συνέχεια, πρέπει να αναγνωρίσουν και να "κουμπώσουν" τα δύο κομμάτια μαζί. Ο αριθμός 9 λ.χ. κουμπώνει με τις 9 κουκκίδες. Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε υλικό κόβεται στη μέση και δημιουργούνται δύο κομμάτια. Η συγκεκριμενη δραστηριότητα προσφέρεται και για την εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας.